Duurzame financiering uit tolheffing autowegen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-10-2002

Het brede fietsbeleid in Trondheim wordt grotendeels gefinancierd uit een tolheffing voor inkomend autoverkeer.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Een structureel fietsbeleid vraagt behalve inhoudelijke continuïteit ook een gewaarborgde financiering, liefst onafhankelijk van de actuele politieke prioriteiten ten  stadhuize of subsidies van de nationale of regionale overheid. Het Noorse Trondheim (140.000 inwoners) besteedt sinds meer dan tien jaar ruim E 1,9 miljoen per jaar aan fietsbeleid. Daarvan komt 60% uit de opbrengsten van tolheffing voor auto’s die de stad binnenrijden.
    De tolgelden hebben Trondheim in staat gesteld een ambitieus fietsplan uit 1992 bijna volledig te realiseren: 150 kilometer van de geplande 200 kilometer fietsroutes, gecombineerde voet- en fietspaden, fietsbruggen en -tunnels, fietsparkeervoorzieningen, fietsbewegwijzering, campagnes, een internationaal congres en de introductie van witte fietsen. De effecten zijn positief: in 2001 pakten Trondheimers de fiets voor 12% van al hun ritten, in het woon-werkverkeer tijdens de zes sneeuwvrije maanden zelfs voor 18%.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Duurzame financiering uit tolheffing autowegen

Scroll naar boven