Dat is tenminste de conclusie van een Frans onderzoek naar methoden om het fietsaandeel bij het boodschappen te vergroten.
Nu lag dat aandeel in de Franse stad Chambery met 125 000 inwoners ook wel erg laag en de omstandigheden zijn niet echt vergelijkbaar met Nederland. De inwoners maken zo’n 500.000 ritten per dag waarvan 20% is gerelateerd aan winkelen. En daarvan gebeurt maar een 1 % met de fiets.
Met een intensief communicatieprogramma wist men daar beweging in te krijgen. Zowel de winkeliers als de - tot nu toe - autorijdende klanten werden daarvoor benaderd. De eersten werden aangespoord oom voor betere parkeervoorzieningen te zorgen, de fietsdeelnemers konden 6 maanden tot een jaar lang fietstassen, fietsmanden of aanhangers in bruikleen krijgen.
Vooral dat laatste gaf de aanzet tot een gedragsverandering. Het fietsaandeel in de verplaatsingen groeide met bijna een kwart ten koste van de auto (maar ook van wandelen).
Het onderzoek leverde ook nog wat aardige cijfers op over de potentie van de fiets als geoderentransportmiddel. In 46% van de gevallen werd per fiets tussen 0 en 5 kg vervoerd. Dat is niet verassend, maar misschien wel dat bij 44% van de verplaatsingen tussen de 5 en 20 kg werd meegenomen.
De Franse onderzoekers rekenen daarbij voor dat als een Fransman gemiddeld 600 kg per jaar aan voedsel consumeert, je dat prima met de fiets kan vervoeren. Het gemiddelde lag in de testperiode met fietsmanden en karren op 42 kg fietsvracht per maand.