Als je naar de site van F

Als je naar de site van Ford gaat https://www.ford.co.uk/experience-ford/about-ford/share-the-road# dan heb je de indruk dat de chauffeur een God on Throne (GoT) is en dat hij ( ja het is een man) zuchtend kijkt naar al die fouten van fietsers in het verkeer. Ford UK is blijkbaar ook niet op de hoogte dat een automobilist een rijbewijs heeft en een heleboel fietsers niet. Kinderen in dit stuk komen ook niet voor dat geeft de fietser een te hoge aaibaarheidsfactor. Nee het is een trog vol vooroordelen die met de werkelijkheid van de fietser, ook in de UK ( ook in London) waar wij veel gefietst hebben, niets te maken heeft. Share the road zou pas effectief zijn als beginnende (Ford)automobilisten allemaal op de fiets een maand lang 6 km elke dag in de spits in een drukke stad moeten fietsen, kijken wie er dan zucht. En die 1,5 seconde langere reactietijd voor automobilist-automobilisten zal dat invloed hebben op de snelheid waarmee automobilisten een kruising mogen naderen? Of gaan ze de maximumsnelheid van hun auto''s aanpassen??

Reacties

Als je als automobilist ook fietser bent, kun je beter inschatten hoe je eigen gedrag in het verkeer is. Je bent immers ook "de andere verkeersdeelnemer/fietser". Kleine aanpassingen zijn makkelijker te maken, maar heel zinvol voor de fietsers. Denk aan het kruisen van parallelle fietspaden bij het afslaan, gebruik van richtingaanwijzer, gedrag tijdens slecht weer. Van veel van deze onderzoeken vraag ik mij af waarom ze niet in Nederland hebben plaatsgevonden. Veel meer deelnemers uit een bede groep (ervaren, onervaren,volwassenen, ouderen, jeugd en zelfs kinderen), veel meer gecombineerd verkeer en veel verschillende situaties (stads, provincie etc.). Dat zou deze onderzoeken veel waardevoller maken, denk ik.
Scroll naar boven