Sinds de opkomst van de industriële revolutie, heeft een van de grootste uitdagingen voor regeringen betrekking op de verscheidenheid van de verkeersproblemen die zijn ontstaan ??in verstedelijkte gebieden (Buchanan, 2015; Headicar, 2015). Een sterk groeiende en veelbelovende vorm van vervoersbeleid is de ontwikkeling van de stedelijke fietsdeelprogramma's. Deze programma's zijn te vinden in steden over de hele wereld en hebben bewezen bij te dragen aan: een modale verschuiving naar het gebruik van meer duurzame vervoerswijzen, een vermindering van de externe kosten van de niet-duurzame vervoerswijzen, een toename van de bereikbaarheid van stedelijke regio's en een daling van fietsparkeren en files (bijv DeMaio, 2009;. Fishman et al, 2014). Deze systemen bieden het publiek het gedeelde gebruik van een fietsvloot aan tegen een kleine vergoeding, waardoor het fietsen een mogelijke keuze is bij elke locatie in de gehele een stedelijk gebied (Shaheen et al., 2010a).
Er is momenteel slechts één fietsdeelsysteem gevonden in Nederland: de OV-fiets. Dit systeem is te vinden op middelgrote en grote stations, waarop de OV-fiets kan worden gebruikt voor het laatste gedeelte van de reis (NS, 2015). Hoewel dit systeem zeer succesvol is, is verstrekt het niet de verscheidenheid aan reisopties en flexibiliteit die stedelijke fietsdeelsystemen bieden in andere landen. Het succes geeft wel aan dat er wel degelijk vraag ia naar fietsen op plaatsen waar de particuliere fiets niet beschikbaar is. Dit roept de vraag op of er een markt is voor eindbestemming-gerelateerde fietsdeelsystemen in Nederland die niet beperkt zijn tot treinstations, en hoe een dergelijk systeem eruit moet zien. Sinds woon-werkverkeer en zakelijke reizen in hoge mate bijdragen aan de stedelijke verkeerscongestie en de uitstoot in Nederland, is het belangrijk om het gebruik van duurzame modaliteiten te verhogen voor deze reismotieven. Het doel van dit onderzoek is dan ook om aanbevelingen te verstrekken wat betreft het ontwerp van fietsdeelystemen om de dienst te introduceren als een aantrekkelijke optie voor forenzen en zakenreizigers in Nederland. Deze doelstelling komt overeen met de centrale onderzoeksvraag: Hoe moet een stedelijk fietsdeelsysteem ontworpen worden om forenzen en zakenreizigers in Nederland aan te trekken?