Eenduidige voorrangsregeling nodig bij oversteekplaatsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-10-2005
Op locaties waar fietsstroken kruisen met zijstraten vinden meer fietsongevallen plaats dan wanneer er geen fietsvoorziening aanwezig is. En verhoogde fietsoversteekplaatsen bij kruispunten hebben een gunstig effect op de veiligheid.
Twee bevindingen uit de nieuwste factsheet van de SWOV over oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers.

Op locaties waar fietsstroken kruisen met zijstraten vinden meer fietsongevallen plaats dan wanneer er geen fietsvoorziening aanwezig is. En verhoogde fietsoversteekplaatsen bij kruispunten hebben een gunstig effect op de veiligheid.
Twee bevindingen uit de nieuwste factsheet van de SWOV over oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers.

Uit de ongevallenregistratie in Nederland blijkt dat oversteekplaatsen over het algemeen relatief veilig zijn. Ongeveer 14% van de ernstige oversteekongevallen met fietsers of voetgangers vindt plaats op een oversteekvoorziening, ondanks de grote aantallen overstekers daar. Toch is het nodig dat er meer onderzoek wordt gedaan naar hoe een oversteekvoorziening veilig en voor iedereen begrijpelijk kan worden uitgevoerd, aldus de SWOV. Dit omdat toch nog een aanzienlijk deel van de ernstige ongevallen met voetgangers op oversteekvoorzieningen plaatsvindt, er vaak geen correcte voorrangsverlening is en er een enorme verscheidenheid aan oversteekvoorzieningen is. Deze verscheidenheid maakt het ook onduidelijker voor de overstekers en bestuurders wat er van hen wordt verwacht.
De SWOV beveelt onder meer aan om bij oversteekvoorzieningen voor zowel voetgangers als fietsers voor beiden dezelfde regeling te nemen: beide voorrang, beide geen voorrang, of beide verkeerslichten. Waar ze voorrang hebben, kan deze worden aangegeven door haaientanden vlak voor de oversteekvoorziening, gecombineerd met een plateau voor een lagere naderingssnelheid.
Een vrij lang plateau zou daarbij het comfort voor de automobilisten iets vergroten, doordat het voertuig zich in zijn geheel op het plateau vlak voor de oversteekvoorziening kan opstellen.
Meer info: Factsheet SWOV [pdf]

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Eenduidige voorrangsregeling nodig bij oversteekplaatsen

Scroll naar boven