Dat is één van de reden waarom Antwerpen onlangs tot Fietsstad 2012 werd uitgeroepen. Behalve Antwerpen vielen ook Mortsel en Boechout in de prijzen. In totaal namen 71 gemeenten deel aan de verkiezing. En uit de informatie van de deelnemende steden en gemeenten werd een voorbeeldenboek samengesteld: 'Fietsgemeente/Fietsstad 2012, realisaties voor een sterk fietsbeleid in Vlaanderen'. Het geeft een goed overzicht van de stand van zaken van het Belgische fietsbeleid op gemeentelijk en regionaal niveau,
Er waren meer redenen waarom het Antwerpse fietsbeleid in de schijnwerpers werd gezet. Dankzij het project Velo dat Antwerpen realiseert in samenwerking met De Lijn, kunnen Antwerpenaars en bezoekers de klok rond gebruik maken van de fiets als openbaar vervoermiddel. Er staan 1000 stadsfietsen ter beschikking, verspreid over zo’n 85 stations in het gebied tussen de Singel en de Schelde.
Ook het fietsparkeren heeft de aandacht in Antwerpen. Behalve dat er sinds 2006 zo'n 3000 fietsbeugels werden geplaats huurt het Parkeerbedrijf leegstaande ruimtes (garages, winkelpanden en dergelijke) en richt ze in als buurtfietsenstallingen. De plaatsen worden verhuurd aan buurtbewoners voor 5 euro per maand. Verder is sinds vorig jaar een nieuwe bouwcode van kracht waarin fietsparkeernormen werden opgenomen. Bij elk (ver)bouwwerk waarvoor een vergunning nodig is, dient de initiatiefnemer in kwaliteitsvolle fietsenstallingen te voorzien.
Een opmerkelijke Antwerpse initiatief ligt op het vlak van verkeersveiligheid. Daartoe is de Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in het leven geroepen. In 2008 werden afspraken rond verkeersveilige stad vastgelegd in een Witboek. De voortgang van alle partners wordt continu opgevolgd en tweejaarlijks gerapporteerd op een congres en in een evaluatierapport.