Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Eindrapportage project OV-fiets en Lock en Go om de hoek

Eindrapportage project 'OV-fiets en Lock en Go om de hoek'

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Datum:09-08-2011

In dit rapport wordt verslag gedaan van een pilot waarbij op kleinschalige locaties de OV-fiets formule met minimale voorzieningen wordt aangeboden. Hiervoor is een combinatie ontwikkeld&van de OV-fiets, Lock'n'Go stallingklemmen, een innovatieve oplossing voor sleuteloplossing en een beheer en onderhoudservice.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Achtergrond en doelstelling van het project
    In de concurrentie met andere vormen van vervoer hebben openbare snelbusdiensten als belangrijk nadeel dat de afstand van de halte tot de eindbestemming vaak net te ver is. Voor reizigers is het verlies in tijd en comfort dan te groot. Dit project wil voor dit probleem een oplossing bieden. Dat kan door vanaf de bushalte de OV-fietsverhuurformule aan te bieden. Daarvoor is een eenvoudige en relatief goedkope geautomatiseerde stallingsoplossing nodig die op straat geplaatst kan worden.

    Binnen grote steden is er een ruimtegebrek voor parkeren maar ook voor het stallen van fietsen. Door het fietsgebruik per stalling te verhogen en door het ruimtegebruik van de fietsstalling zo laag mogelijk te houden biedt dit project een oplossing voor dit ruimtegebrek.

    Binnen Nederland bestaat de OV-fiets als laagdrempelige snelle en goedkope huurfiets formule. Vooralsnog is deze formule vooral te vinden op treinstations. Er is nog geen eenvoudige / goedkope infrastructuur beschikbaar om de fiets ook op een veel groter aantal kleinschalige locaties aan te bieden. Dit project maakt door de samenwerking met Lock'n'Go en Ecosol deze optie wel mogelijk.

    De doelstelling van het project is: Het realiseren van de mogelijkheid om bij afgelegen snelbushaltes of op drukke stadslocaties met een beperkt beslag op de openbare ruimte een snelle huurfiets formule aan te bieden aan reizigers. De mogelijkheid wordt gecreëerd door de OV-fiets formule op kleinschalige locaties met ter plaatse minimale voorzieningen aan te bieden. Dit project heeft daarvoor het volgende ontwikkeld: een combinatie van de OV-fiets, de Lock'nGo stallingklemmen, een innovatieve oplossing voor sleutelopslag en een beheer en onderhoudsservice.

    De ontwikkelde oplossing is beproefd op twee pilotlocaties in Haarlem: Verwulft en Houtplein. Gedurende 3 maanden zijn de locaties voorzien van de nieuwe geautomatiseerde Lock'n'Go /OV-fietsstalling op straat. Bestaande OV-fietsgebruikers zijn uitgenodigd om de oplossing op deze locaties uit te proberen. De gebruikerservaringen zijn gedurende de proef gemeten, geëvalueerd en gerapporteerd.

    Projectresultaten
    Dit project heeft de volgende resultaten opgeleverd:

    • De combinatie van Lock'n'Go stalling, OV-fietsformule en onderhouds- en serviceorganisatie is ontwikkeld
    • De ontwikkeling is gedurende een proefperiode van 3 maanden in de praktijk door gebruikers getest
    • Tijdens de ontwikkeling en tijdens de proefperiode is veel kennis vergaard over de sterke en zwakke onderdelen van deze nieuwe combinatie

    De positieve en sterke punten zijn:

    • Het resultaat werkt in de praktijk
    • De eindgebruikers zijn enthousiast
    • Er is geen noemenswaardige schade opgetreden door vandalisme
    • De proef bevestigt het beoogde doel en resultaat bij aanvang van dit project:
      • De oplossing is geschikt voor kleinschalige locaties voor een gering aantal fietsen
      • De oplossing legt een beperkt beslag op de openbare ruimte
      • De investering voor het realiseren van deze oplossing is relatief laag (ten opzichte van andere geautomatiseerde stallingsoplossingen)
      • Een positieve exploitatie kan volgens een indicatieve exploitatiebegroting bereikt worden bij een bezetting van 235 OV-fietsritten per plaats per jaar

    De te verbeteren punten zijn:

    • De chip-ID van de NS OV-chipkaarten moet in de white list van OV-fiets abonnees opgenomen worden zodat alle OV-fiets abonnees van deze oplossing gebruik kunnen maken
    • De sleuteldetectie in de nieuw ontwikkelde sleutelkluis moet verbeterd worden
    • De gebruikersinterface voor de bediening moet verbeterd
    • De communicatie tussen deze geautomatiseerde stalling op straat en de centrale automatisering moet verbeterd worden. De beschikbaarheid van deze verbinding moet hoger zijn
    • Er moeten meer mogelijkheden komen om op afstand met behulp van monitoring storingen te voorkomen of op te heffen

    Conclusies en vervolg
    Dit project heeft in belangrijke mate het beoogde resultaat bereikt: Er is een nieuwe geautomatiseerde stallingsvorm gerealiseerd die op laagdrempelige manier de OV-fietsverhuurformule op straat kan plaatsen. Wat betreft ruimte beslag en realisatiekosten is de ontwikkelde combinatie van Lock'n'Go fietsklem, fietskluis en OV-fietsformule onderscheidend van de tot nu toe beschikbare oplossingen. Het projectresultaat is veel compacter en goedkoper.

    Met deze twee sterke argumenten is er een markt mogelijk voor toepassing van het projectresultaat. Het voordeel kan vooral onder bepaalde omstandigheden bereikt worden:

    • Voor kleinschalige locaties (tot plm 10 fietsen)
    • Voor locaties met beperkte ruimte voor plaatsing van de stalling
    • Voor locaties waar lokale eisen gelden in verband met het (beschermd) stadsgezicht
    • Een combinatie van kleinschalige locaties voor een netwerk van OV-fietsen in een stadscentrum
    • Drukke locaties blijken volgens de praktijkproef minder gevoelig voor vandalisme dan rustige locaties

    De projectdeelnemers onderzoeken in 2011 de mogelijkheid om de bestaande oplossing van de noodzakelijke verbeteringen te voorzien. Daarbij worden belangstellende lokale overheden (gemeenten) gevraagd deel te nemen aan het realiseren van een nieuwe stallingslocatie.

Relevantie

Scroll naar boven