Schrijf u in voor de Fietsberaad Nieuwsbrief

 Security code

Elektrisch fietsen in het woon-werkverkeer: effecten op mobiliteit en gezondheid

  • Soort:Onderzoeksrapport
  • Auteur:Dr. I.J.M. Hendriksen, Drs. E.T.W. van der Knaap, Ir. Drs T. van Rooijen
  • Uitgever:TNO
  • Datum:26-06-2013

Automobilisten die met een beloning worden verleid om te gaan e-fietsen merken dat aan hun gezondheid. Ze voelen zich fitter dan voordat men ging fietsen. Het gebruik van de e-fiets neemt ook na langere tijd nauwelijks af.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  •  Het gebruik van de elektrische fiets (fiets met trapondersteuning) kan waardevol zijn in het woon-werkverkeer in termen van mobiliteit en gezondheid. Om hier inzicht in te krijgen heeft een evaluatieonderzoek plaatsgevonden onder forensen die deelnamen aan Fietsen Loont, een project waarbij langdurig gebruik van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer werd beloond. Om deel te mogen nemen aan Fietsen Loont moest men op minimaal vijf kilometer van de werklocatie af wonen en het woon-werkverkeer met de auto afleggen. De deelnemers registreerden tijdens het onderzoeksjaar wekelijks het gebruik van de elektrische fiets in een online rittenregistratiesysteem en vulden zowel vóór de aanschaf van de elektrische fiets, als na 3 en 12 maanden gebruik een online vragenlijst in.
    In totaal hebben 150 deelnemers, voornamelijk oudere hoog opgeleide mannen,
    alle vragenlijsten ingevuld (respons; 56%). Deelname aan het project leidde tot een
    aanzienlijk gebruik van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer, zowel in de
    periode vlak na de aanschaf als op langere termijn. De gemiddelde enkele reis
    woon-werkafstand was 14 kilometer en de gemiddelde frequentie van woon-werk
    fietsen lag op 2,7 dagen per week. Onder de deelnemers die meestal de elektrische
    fiets gebruikten in het woon-werkverkeer (90%) nam de gemiddelde enkele reistijd
    met circa 10 minuten toe. Het percentage elektrische fietsers dat voldeed aan de
    beweegnormen nam fors toe van 47% naar 93%. Ook voelde men zich fitter en
    gezonder dan voordat men ging fietsen naar het werk. De gemiddelde BMl daalde,
    maar deze daling was niet significant.
    Geconcludeerd wordt dat het belonen van het gebruik van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer gunstige resultaten oplevert voor de mobiliteit en gezondheid
    van forensen. Meer onderzoek is nodig om na te gaan of deze beloning voor de
    gebleken en gewenste effecten noodzakelijk is.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Elektrisch fietsen in het woon-werkverkeer: effecten op mobiliteit en gezondheid

Scroll naar boven