Dus: je ziet niet wat je ziet.
Als gender het grootste verschil maakt, dan gaat het zeker om het (rij)gedrag. Mannen zijn (weten we uit de auto-risico's) meer geneigd tot risicovol gedrag dan vrouwen, die in het verkeer aantoonbaar voorzichtiger en minder assertief zijn. De extra snelheid van e-bikes lijkt een risicofactor, maar kan ook aanrijdingen met auto's verminderen door snellere oversteek. E-bikers zijn mogelijk meer ervaren want frequentere fietsers dan oudere mannen/automobilisten die zelden de fiets gebruiken en dan minder kundige reflexen hebben in risicosituaties zoals oversteken, multitasken of bochtgedrag.
En er zal mogelijk vaker drank en drugs in het geding zijn bij gewone (studenten)fietsen dan bij e-bikes. Gewone fietsen zijn vaker in bar slechte staat van onderhoud en worden frequenter bibeko gebruikt en niet voor lange afstanden op veilige gescheiden fietspaden. Allemaal factoren die in combinatie tot verschillende fatalities per km kunnen leiden! Alleen onderzoek van concrete ongevalscondities/factoren kan beter causale relaties aangeven.