Emotie wint van ratio

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 28
  • Datum:26-09-2011

Communicatie en marketing van fietsbeleid staan flink in de belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat er fors wordt gekort op infrabudgetten en extra communicatie-inspanningen dit verlies misschien enigszins kunnen compenseren. Daarbij is de laatste jaren de toonzetting van die communicatie aan het veranderen. We vertellen de potentiële fietser niet meer hoe nuttig fietsen voor de maatschappij is, maar vooral dat hij er zelf beter van wordt.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Gedragsdeskundige Gerard Tertoolen. ‘Men vroeg automobilisten ongeacht het weer en ongeacht de bestemming op de fiets te gaan. Maar inmiddels is dat denken zoals het Structuurschema Verkeer en Vervoer propageerde er wel een beetje af. Nu is het niet de auto óf de fiets, maar neem de fiets als dat handig is en anders de auto.
    Inmiddels zijn milieu en bereikbaarheid aangevuld met het argument gezondheid, het belangrijkste argument dat mensen noemen als je ze vraagt waarom ze fietsen. Ook recent onderzoek naar de motieven van de fietser bevestigt dat persoonlijke overwegingen zwaar wegen bij de keuze om al dan niet te fietsen.
    Campagnemakers haken daar op in door op de emoties in te spelen. München startte vorig jaar bijvoorbeeld de Radlstar-campagne. Met een allure die zou passen bij een autocampagne,duidelijk gericht op de emotionele gebruiker. 
    Umbrella branding past misschien wel bij het groepsgevoel. De term staat voor een marketingstrategie waarbij een verzameling producten en diensten onder één merk wordt gebracht.

Relevantie

Scroll naar boven