Enschede behoort nu tot de middenmoters als het om fietsgebruik gaat, met een aandeel in de modal split tot 7,5 km van rond 35 procent. En met een meer dan gemiddeld aantal fietsdiefstallen.
Toch was de stad in 2014 al genomineerd voor de fietsstadverkiezing, maar dat werd toen Zwolle. In 2020 moet dat anders lopen. Zo zal Enschede gaan investeren in fietsstraten. Verder realiseert de stad, net als andere Twentse gemeenten, de komende jaren enkele ontbrekende schakels in de fietssnelweg F35. En binnen het programma Beter Benutten voert Enschede verder een meerjarige campagne uit om het fietsgebruik te stimuleren.
Met de opening van een nieuwe fietsstraat in de wijk Boswinkel is de campagne van start gegaan. Dat ging gepaard met een beloningsactie. Wie tien keer op de fietsstraat werd gezien, ontving een voucher die bij middenstanders in de wijk kon worden verzilverd. De in Enschede ontwikkelde SMART-app is daarbij gebruikt voor de rittendetectie. Ook bij de nieuwe fietsstraten die deze zomer open gaan, worden beloningsacties opgezet. Daarnaast start in het voorjaar een meerjarige e-bike-actie.
Ook het instrument Storytelling wordt ingezet. Fietsen is zo gewoon, dat je er niet over praat, aldus de gemeente. De campagne wil het imago van de fiets opfrissen. “Fietsen is ín en fietsen hoort bij Enschede.” Door spontane acties af te wisselen met call to actions wil men bereiken dat mensen vaker voor de fiets kiezen. Zo heeft een promoteam bezoekers van het evenement Winterwonderland bedankt, die op de fiets de stad in kwamen. “Bezoekers die blij verrast zijn, hebben thuis een leuk verhaal te vertellen.”
Enschede staat hoog in de lijstjes met fietsdiefstalcijfers. Samen met de politie, fietshandelaren, het fietsdepot en het landelijke Centrum Fietsdiefstal zet de gemeente in op maatregelen om het aantal diefstallen terug te dringen. Zo worden er camera’s opgehangen in de openbare stationsstallingen, worden er graveerdagen georganiseerd en krijgen fietsers feedback over de manier waarop hun fiets staat geparkeerd.