Voor het onderzoek zijn leden van het Fietserspanel van
Nederland Fietsland en abonnees van de nieuwsbrief van dat platform benaderd. 766 fietsers uit alle provincies vulden een vragenlijst in over het startpunten van hun fietstochten, het knooppuntennetwerk, de bewegwijzering, het volgen van de route en de voorzieningen onderweg. Zestig procent van de respondenten is man, 89 procent is 60 jaar of ouder en gemiddeld bezitten de respondenten 1,4 fietsen.
Knooppunten
Uit de resultaten blijkt onder meer dat veel respondenten gebruik maken van het knooppuntennetwerk. Zestig procent van de respondenten gebruikt voor 75-100 procent van hun fietstochten gebruik voor het fietsknooppuntennetwerk. Fietsers ouder dan 80 maken relatief het vaakst gebruik van knooppuntenroutes, fietsers onder de 60 het minst.
Bewegwijzering
Bijna alle fietsers gebruiken de bewegwijzering van de knooppuntenroutes tijdens het fietsen. Tweederde maakt daarnaast gebruik van andere hulpmiddelen, ze schrijven bijvoorbeeld de nummers van de route op of gebruiken een routeplanner. 84 procent van de respondenten is bekend met het uitgangspunt dat als er op een kruispunt geen bordje staat je rechtdoor moet blijven gaan. 38 procent is bekend met de slogan ‘Geen gehoor, rechtdoor!’ die hierbij hoort.
Zes op de tien respondenten maakt regelmatig gebruik van de routepanelen onderweg, dertig procent doet dit af en toe. Ze doen dit met name om te bepalen waar ze zijn, een alternatieve route te plannen of het vervolg van een route te plannen. De meeste respondenten vinden het niet nodig dat op elk knooppunt een informatiepaneel staat. Verder is er behoefte aan ruimte rond het paneel om hier rustig en veilig te kunnen stoppen.
Een groot deel van de respondenten ziet het knooppuntnummer graag op het knooppuntbord met de wegwijzers.
Route volgen
Zeven op de tien fietsers heeft wel eens moeite om de bebording te volgen. Dit komt bijvoorbeeld doordat de borden niet leesbaar zijn door begroeiing, omdat ze links van de weg hangen of te laag geplaatst zijn. Negentig procent van de fietsers wijkt wel eens af van de van tevoren bedachte route. Dit is meestal voor bezoek aan horeca, een dorp of een stad of een bezienswaardigheid. Ook kennen ze soms een alternatieve, mooiere route.
Bron: Fietsplatform