Evaluatie Carintreggeland Werknemerscampagne gedragsbeïnvloeding

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Twente Mobiel
  • Datum:17-11-2014

In het kader van het rijksprogramma Beter Benutten voert Regio Twente onder de vlag van Twente Mobiel een pilot uit, gericht op gedragsbeïnvloeding.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Doel van de pilot is om werknemers aan te zetten om vaker met een alternatief vervoersmiddel naar het werk te gaan, zodat de verkeersdrukte door auto’s in de spits afneemt. Dit wordt gedaan met – wat betreft campagnes gericht op verplaatsingsgedrag woon-werkverkeer – ongebruikelijke methodes.

    Op basis van het onderzoek onder de pilotdeelnemers en de financiële analyse kan het volgende worden geconcludeerd.

    Campagne
    - De campagne werd positief beoordeeld.
    - Er werd door de medewerkers veel over de campagne gesproken. De pilot gaf een positief groepsgevoel.
    - De campagne leidde tot een stukje bewustwording over de keuze voor een vervoersmiddel.

    Gedragsbeïnvloeding
    - Medewerkers die veelal met de auto naar het werk gingen, gaan na afloop van de pilot minstens 1 à 2 keer per week op de e-fiets.
    - Medewerkers die veelal met de auto hun dienstreizen aflegden, gaan na afloop van de pilot minstens 1 à 2 keer per week op de e-fiets.
    - Ook in privétijd zijn medewerkers meer gaan fietsen

    Kostenbesparing
    - De campagne leidde in de pilotperiode tot een autokilometerbesparing van 25%.
    - De besparing op de autokilometervergoeding was eveneens 25% in de pilotperiode.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie Carintreggeland Werknemerscampagne gedragsbeinvloeding

Scroll naar boven