Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

FLO verbetert doorstroming met vier procent

FLO verbetert doorstroming met vier procent

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-10-2017

De paal die in Utrecht aangeeft of je het groene verkeerslicht nog kunt halen, verbetert de doorstroming op het fietspad met gemiddeld vier procent. De fietsers zelf vinden het wel een aardige gadget.


De FLO is een interactieve paal die fietsers spelenderwijs advies geeft om groen licht te kunnen halen bij het volgende verkeerslicht. Op 120 meter voor het verkeerslicht passeert de fietsers de blauwe zuil. Twintig meter daarvoor detecteert de radar van FLO de snelheid en geeft dat door aan de verkeersregelinstallatie waardoor FLO weet wanneer en hoe lang het verkeerslicht op groen staat.

Haas
Op basis van de gemeten fietssnelheid en de data uit de verkeersregelinstallatie geeft FLO een persoonlijk advies aan de fietser over of en hoe het groene licht te halen is. Het persoonlijk advies wordt gegeven met behulp van een symbolen. Een haas, een duim een schildpad of een koe geven aan of je op koers ligt om het groene licht te halen of dat je sneller of langzamer moet rijden.

De FLO is in Utrecht geplaatst bij het kruispunt van de Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan. Op de Amsterdamsestraatweg is de meeste fietsvertraging van Nederland geteld in de Fiets Telweek. Het betreffende kruispunt kent zowel een starre als een verkeersafhankelijke regeling. De starre regeling is actief tijdens de spits.  De verkeersafhankelijke regeling is actief buiten de spits.

Buiten de spits
De universiteit Utrecht onderzocht samen met ontwikkelaar Springlab hoe de FLO in de praktijk functioneert aan de hand van de beschikbare data en interviews met fietsers.

Daaruit blijkt dat na de introductie van FLO het aantal fietsers dat door kan rijden omdat zij het groene verkeerslicht hebben gehaald gemiddeld met 4% gestegen is.

Uit de gegevens blijkt ook dat relatief meer fietsers het groene licht kunnen halen buiten de spits (met een flexibele verkeersregeling ) dan tijdens de spits (met een starre verkeersregeling )(stijging van 8% versus 3%). Dat wil zeggen procentueel gezien. In absolute aantallen is het verschil tussen de betekenis van FLO voor de fietsdoorstoom buiten en tijdens de spits veel kleiner, namelijk in totaal 88 versus 80 fietsers tijdens de observaties. De onderzoekers tekenen hier wel bij aan dat het aantal metingen wel erg beperkt was.

Grappig

FLO lijkt ook een positieve invloed te hebben op de subjectieve beleving van fietsers. Die vinden met name de doorstroming en de mate van rust verbeterd. Maar ook hier maken de onderzoekers het voorbehoud dat het aantal interviews te laag was om echt significante resultaten op te leveren.

Kort samengevat laten de resultaten een eerste indicatie zien dat FLO een positieve invloed kan hebben op de (objectieve en subjectieve) doorstroom van fietsers, aldus het onderzoekrapport. De bevindingen laten echter ook zien dat hier nog ruimte voor verbetering is, vooral in de spitsuren. Nu moet FLO namelijk nog vaak een liggende koe als advies geven, wat betekent dat fietser het groene licht niet meer kan halen. Verder lijken fietsers FLO als een leuke, grappige, vrolijke en nuttige voorziening te ervaren.

De gemeente Utrecht heeft besloten om de pilot met zes maanden te verlengen.

Relevantie

Scroll naar boven