Schrijf u in voor de Fietsberaad Nieuwsbrief

 Security code

Factsheet Deelfietssystemen

  • Soort:Factsheets & Infographics
  • Uitgever:Rijkswaterstaat
  • Datum:11-06-2021
Fietsdeelsystemen hebben zich door de jaren heen flink ontwikkeld. Van het gratis wittefietsenplan in de jaren ’60 tot fietsen met slimmere software. In de toekomst komen hier mogelijk interoperabele systemen bij, waarbij de gebruiker met één pas toegang heeft tot alle verschillende fietsdeelsystemen.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • Het voordeel van deze ontwikkelingen is dat het voor de gebruiker steeds makkelijker wordt om zich te registeren voor een fietsdeelsysteem. De fiets is gemakkelijk te ‘ontgrendelen’ voor gebruik en het doel is om uiteindelijk met één abonnement van meerdere fietsdeelsystemen gebruikt te maken. Fietsdeelsystemen kunnen verschillende vormen aannemen, waarvan de volgende vijf aspecten de basis vormen:

    1. Toegankelijkheid
      De fiets is openbaar of gesloten. Denk bij een gesloten systeem aan fietsen die alleen toegankelijke zijn voor een specifiek groep, bijvoorbeeld toeristen of werknemers.

    2. Registratie
      De registratie per gebruik kan verschillen. Wordt gebruik gemaakt van traditionele verhuur of éénmalige registratie via moderne fietsdeelsystemen?
    3. Terugbrengmogelijkheden
      • Back to one: De fiets moet terugbracht worden naar de locatie waar hij ook is opgehaald. Dit systeem werkt voornamelijk goed voor het voor- en natransport nabij stations. Een voorbeeld is de OV-fiets, die worden afgegeven en ingenomen via bemande fietsenstallingen. Hierdoor is het systeem en de ruimte goed beheersbaar. Maar het is ook minder flexibel voor gebruikers.
      • Back to many: de fiets mag ook ingeleverd worden bij andere locaties. De gebruiker hoeft dus niet per se terug naar de afhaallocatie. Dit geeft de gebruiker meer flexibiliteit. Het nadeel is dat er een fijnmazig netwerk van terugbrenglocaties in de stad nodig is. Daarnaast is het de vraag of dit systeem in Nederland kansrijk is, gezien het hoge eigen fietsbezit in Nederland.
      • Free floating: De fiets kan overal achtergelaten worden. Het voordeel van dit systeem is dat er geen speciale stations nodig zijn om de fietsen te stallen. Daarnaast geeft het de gebruikers veel vrijheid. Een nadeel kan zijn dat de ‘zwervende’ fietsen ruimtelijke overlast kunnen geven. Dit is voor de overheid lastig te beheersen. Ook kan het voor gebruikers lastig kan zijn om een vrije fiets in de buurt te vinden.terugbrengmogelijkheden fietsdeelsystemen
    4. Aantal locaties
      Hoeveel locaties heeft het fietsdeelsysteem: één locatie, stedelijke dekking, landelijke dekking?
    5. Type locaties
      Waar bevinden de fietsdeellocaties zich: bij een OV-knooppunt, in de binnenstad, op een bedrijventerrein of is het een Park+Bike?

    Meer weten? Klik op de link hierboven om naar de factsheet te gaan.
Scroll naar boven