VeiligheidNL pleit voor leeftijdsgrens 16 jaar voor alle e-fietsen
In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbikeongeval behandeld op de Spoedeisende Hulp dan in heel 2023, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Bijna de helft van deze slachtoffers was 12 t/m 15 jaar oud. Zij hebben twee keer zo vaak hersenletsel als bij een ongeval met een gewone fiets. De cijfers van e-fietsongevallen volgen een vergelijkbare trend. VeiligheidNL pleit daarom voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor alle elektrische fietsen.
In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbikeongeval behandeld op de Spoedeisende Hulp dan in heel 2023, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Bijna de helft van deze slachtoffers was 12 t/m 15 jaar oud. Zij hebben twee keer zo vaak hersenletsel als bij een ongeval met een gewone fiets. De cijfers van e-fietsongevallen volgen een vergelijkbare trend. VeiligheidNL pleit daarom voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor alle elektrische fietsen.