Fatbikeverzekering
De meeste traditionele verzekeraars zijn gestopt met het aanbieden van verzekeringen voor fatbikes, zo meldt vergelijkingswebsite
Overstappen.nl op 17 juli. Vooral de hoge mate van diefstal en de toename in het aantal ongelukken zijn hiervoor de aanleiding. Sinds augustus vorig jaar stopten onder andere Univé, ANWB, Allianz en ASR al met het aanbieden van fatbikeverzekeringen. De ANWB lichtte toe dat stoppen nodig was om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. In Amsterdam is de kans op diefstal van een fatbike bijvoorbeeld 90 procent. Enkele fatbikemerken bieden nu zelf een verzekering aan.
Alleen Interpolis en Centraal Beheer bieden nog een fatbikeverzekering aan. Op de website van Interpolis is te lezen dat schade aan anderen door een opgevoerde fiets niet gedekt wordt door de aansprakelijkheidsverzekering.
Inbeslagname
Op 22 juli meldde de
Inspectie Leefomgeving en Transport dat zij beslag heeft gelegd op 3.500 fatbikes van een Chinese fabrikant en ook de instroom van deze fietsen heeft stilgelegd. Mogelijk voldoen deze fatbikes niet aan de wettelijke eisen en vormen ze een risico voor de verkeersveiligheid. Ze worden in Nederland voor lage prijzen verkocht als elektrische fiets maar hebben volgens ILT de technische kenmerken van een bromfiets.
De enorme populariteit, het grote aanbod van relatief goedkope fatbikes, de recente voorbeelden van (bijna) ongelukken en binnengekomen meldingen waren voor de ILT aanleidingen om te onderzoeken waar de fatbikes vandaan komen. Zo lang het onderzoek loopt kan de Inspectie geen details geven over merken en typen fatbikes.
Als de in beslag genomen fatbikes niet voldoen aan de Europese regels, verwacht de ILT dat de Chinese fabrikant alle voertuigen terughaalt. Het is de verantwoordelijkheid van fabrikanten, importeurs en distributeurs om te voldoen aan wet- en regelgeving, maar ook van de kopers en gebruikers, zegt Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT. “Een fatbike die voor minder dan € 1.000 te koop wordt aangeboden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein.”
Rollenbank ontwijken
Nu de politiecontroles met rollenbanken zijn uitgebreid, ontstaan er ook steeds meer initiatieven om deze controles te ontlopen. Apps als Rollerbank en RollerbankNL waarmee bezitters van opgevoerde fatbikes elkaar de locaties van politiecontroles kunnen doorgeven zijn al tienduizenden keren gedownload, zo meldt
Mobiliteit.nl op 2 augustus. Via sociale media raden mensen elkaar aan de apps te gebruiken.
Bronnen: Inspectie Leefomgeving en Transport, Mobiliteit.nl, Overstappen.nl.