De fietscultuur is volop in ontwikkeling maar het mobiliteitssysteem in Nederland is nog grotendeels gebaseerd op de privé-auto. Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit (LVM) presenteerde eind mei de notitie ‘De fiets als motor op de kortere afstand’ met daarin een visie hoe de fiets de kern moet worden van mobiliteitsbeleid op de kortere afstand. Op afstanden tot tien kilometer zou de fiets de standaard moeten worden en zou men alleen de auto moeten pakken als dit om praktische redenen nodig is. Ook voor afstanden groter dan tien kilometer kan de fiets of de e-fiets een grote rol van betekenis spelen.
Om fietsen op de korte afstand te stimuleren doet LVM drie aanbevelingen. Ten eerste zijn er nog teveel achterblijvers in fietsgebruik. Zo is er op het gebied van woon-werkverkeer, in bepaalde regio’s en onder bepaalde bevolkingsgroepen – mensen met een migratieachtergrond en laagopgeleiden – nog veel potentieel om mensen op de fiets te krijgen. Ten tweede zijn er nog veel verbeteringen mogelijk aan de fietsinfrastructuur. Ten derde zou het autorijden actief ontmoedigd moeten worden door auto’s minder ruimte te geven in de infrastructuur, door werkgevers die parkeerplaatsen schrappen of een mobiliteitsbudget instellen en door een eerlijke prijs voor fossiele brandstoffen.
Ten opzichte van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets zegt LVM in deze notitie meer de focus te leggen op werkgevers, levensstijl en andere modaliteiten en neemt het meer stelling in politiek lastige kwesties.
De notitie ‘De fiets als motor op de kortere afstand’ is gebaseerd op een onderzoek naar fietsculturen dat Huub Siebelt deed voor zijn Bachelor scriptie planologie. Siebelt werkt bij de Vervoerregio Amsterdam. Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit is een netwerk van Nederlandse masterstudenten die affiniteit hebben met duurzame mobiliteit. Het is ontstaan uit de zorg dat de mobiliteitssector achterblijft bij de klimaatopgave en het enthousiasme om aan de slag te gaan met dit thema en met inspirerende initiatieven en analyses te komen. Hans Jeekel, emeritus hoogleraar Societal Aspects of Mobility aan de TU Eindhoven, speelt een belangrijke rol in LVM als begeleider en supporter van de masterstudenten.