Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fiets kan Gelderland bereikbaar houden

Fiets kan Gelderland bereikbaar houden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-07-2006
De mobiliteit in Gelderland zal zonder aanvullende maatregelen tot 2020 zeer sterk groeien. Bij het wegverkeer wordt een groei van 36% verwacht over 15 jaar en omdat het wegennet nu al zwaar belast is, leidt dat tot een zeer forse stijging van de congestie. Van de maatregelen die het leed kunnen verzachten, springt de fiets er positief uit.

De mobiliteit in Gelderland zal zonder aanvullende maatregelen tot 2020 zeer sterk groeien. Bij het wegverkeer wordt een groei van 36% verwacht over 15 jaar en omdat het wegennet nu al zwaar belast is, leidt dat tot een zeer forse stijging van de congestie. Van de maatregelen die het leed kunnen verzachten, springt de fiets er positief uit.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor een aantal stedelijke gebieden in Nederland de Netwerkanalyse verplicht gesteld. Onder deze verplichte Netwerkanalyses vallen de analyses voor het Knooppunt Arnhem-Nijmegen en voor de Stedendriehoek.
Daarnaast heeft de Provincie Gelderland besloten een Netwerkanalyse uit te voeren op het schaalniveau van de gehele Provincie.
De verwachten problemen die aldus zijn gesignaleerd, kunnen alleen het hoofd worden geboden door een goede combinatie te maken van voorkomen, beprijzen, benutten en bouwen. Daarbij kan gedacht worden aan een combinatie van een invoering van de landelijke kilometerprijs, het stimuleren van de fiets als alternatief voor de korte ritten (inclusief goede aansluitingen van de fiets op het openbaar vervoer) en het optimaliseren van het openbaar vervoer met name voor de knellende verbindingen op het wegennet.
Volgens het onderzoek, verricht door Ecorys en Goudappel Coffeng, biedt het stimuleren van de fiets voor Gelderland perspectief omdat de fiets als alternatief voor de auto op korte ritten leidt tot een beperkte afname van verreden kilometers op alle soorten wegen. De ruimte die hierdoor ontstaat op het onderliggend wegennet wordt voor een deel ingenomen door verplaatsingen van buiten de stad naar de stadscentra, aldus de netwerkanalyse.
In voertuigverliesuren op het hoofdwegennet is er een merkbaar effect, hetgeen de conclusie bevestigt dat in Gelderland een substantieel deel van de korte ritten (die door de fiets vervangen kunnen worden) via het hoofdwegennet plaatsvindt.
Door het ontstaan van extra ruimte voor langere autoritten op het onderliggend wegennet en de afname van de voertuigverliesuren op het hoofdwegennet, neemt de reikwijdte van de centrumlocaties toe. Ook de ontplooiingsmogelijkheden met de auto nemen toe; de korte afstandsritten hinderen de andere verplaatsingen minder. Het stimuleren van extra fietsgebruik heeft uiteraard ook positieve effecten op de leefomgeving in de steden. Het totaal aan verreden kilometers neemt iets af en daarmee geluid en emissies. Overigens is dit effect beperkt omdat de extra ruimte op het wegennet wordt opgevuld door andere verplaatsingen.

De effecten op de verkeersveiligheid zijn lastig in te schatten. In het algemeen hebben fietsers een verhoogd ongevalrisico, maar indien er vrije fietsroutes worden gerealiseerd daalt dit risico aanzienlijk, aldus het rapport.

Relevantie

Scroll naar boven