De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte die binnen enkele maanden verschijnt vervangt in ieder geval de Nota Mobiliteit, de Nota Ruimte, de Mobiliteitsaanpak en Randstad 2040. De visie zal de uitwerking van het regeerakkoord en een actualisatie van het beleid op het terrein van mobiliteits- en ruimtelijke ordeningsbeleid bevatten. De Kamerleden Grashoff (GroenLinks) en De Rouwe (CDA) zijn er niet gerust op dat de fiets voldoende ruimte krijgt in de nota. Ze vinden dat de maatregelen uit de initiatiefnota Fietsen, een tandje erbij van CDA-Kamerlid Atsma, onder regie van het Rijk uitgevoerd moeten worden. En dat een substantiële verdere groei van het fietsverkeer in Nederland mogelijk is wanneer deze wordt gefaciliteerd door een schaalsprong in de fietsinfrastructuur- en voorzieningen. ‘Daarom moet de fiets een volwaardige plaats krijgt in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte en de daaruit voortvloeiende investeringsprogramma's, waarbij het creëren van randvoorwaarden en het stimuleren van innovaties taken voor het Rijk in het fietsbeleid zijn’, aldus de Kamerleden. Daarbij gaat het onder meer om het uitbreiden van de regionale snelfietsroutes en het realiseren van voldoende en kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen bij stations.
Een motie van deze strekking is 28 april aangenomen door de Kamer. Tegen de zin in van minister Schultz overigens, die het standpunt blijft huldigen dat het fietsprogramma een decentrale verantwoordelijkheid betreft.