Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsbalans 2: fietsparkeren is het heikele punt

Fietsbalans 2: fietsparkeren is het heikele punt

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-11-2009

Van alle aspecten die in Fietsbalans-2 aan de orde zijn gekomen, scoort fietsparkeren&het slechtst. Op veel belangrijke bestemmingen zijn grote tekorten en hebben de fietsenrekken meestal geen aanbindmogelijkheid om de fiets tegen fietsdiefstal te beschermen. De concurrentiepositie van de fiets te opzichte van de auto is de laatste jaren wel verbeterd.


Dit zei Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond op de Verkeertechnische Leergang 2009. Een vergelijking van steden waar voor 2 keer een Fietsbalans is uitgevoerd laat gemiddeld een verbetering van het gemeentelijk fietsklimaat zien. 'Deze verbetering is substantieel, maar niet spectaculair', aldus van der Steenhoven. In 18 gemeenten is het totaaloordeel over het fietsklimaat ongeveer gelijk gebleven, 12 zijn duidelijk vooruitgegaan en slechts 1 gemeente is echt achteruitgegaan. Het zijn vooral de gemeenten die in de eerste Fietsbalans slecht scoorden die de meeste vooruitgang boeken.


De concurrentiepositie van de fiets te opzichte van de auto is het aspect dat het meest is verbeterd in de gemeenten waar twee keer een Fietsbalans is uitgevoerd. Uit het onderliggend materiaal valt op te maken dat de parkeerkosten van de auto zijn gestegen en de reistijdverhouding tussen fietser en automobilist is verbeterd ten gunste van de fietser. De fietser is gemiddeld inmiddels 5% sneller op zijn bestemming dan de automobilist, in de grote steden zelfs meer dan 10%. Dit is geheel te danken aan een toename van de reistijd van de automobilist. De looptijden tussen parkeerplaats en bestemming zijn toegenomen en de gemiddelde snelheid van de auto tijdens het rijden is gedaald van 22,5 km/uur naar 20,8 km/uur. De gemiddelde snelheid van de fiets tijdens het rijden is gestegen ten opzichte van de eerste ronde Fietsbalans naar boven de 16 km/uur bij een kruissnelheid van 18 km/uur.

Uit Fietsbalans 2 blijkt verder dat de grote steden op comfort (hinder) duidelijk slechter scoren dan gemiddeld. Dat komt enerzijds door het aantal verkeerslichten (bijna 1 per kilometer) waardoor fietsers vaak moeten stoppen en ook lang moeten wachten. Anderzijds hebben fietsers in grote steden veel vaker hinder van andere verkeersdeelnemers, in gelijke mate van automobilisten als van fietsers. In de grote steden is de verkeershinder ook flink toegenomen, vooral door een toename van hinder door andere fietsers. Toegenomen drukte op het fietspad zien we in de Fietsbalans vooral terug in de grote steden.

Relevantie

Scroll naar boven