Fietsen als lifestyle
Nederland is een fietsland, en dat willen we graag zo houden. De fiets wordt steeds populairder, vooral in stedelijke gebieden. De fiets scoort met name hoog op middellange afstanden tot 7 kilometer. Met de groei van de populariteit van de elektrische fiets nemen ook de afstanden die de fietser aflegt toe. En behalve dat er meer elektrisch wordt gefietst, of gepedelect, worden fietsen ook steeds vaker een lifestyle onderdeel. Dat vertaalt zich in fietsen van allerlei vormen en maten.
Mooie én functionele fietsenstallingen
Behalve dat deze fietsen veel onderweg zijn, moeten deze fietsen ook ergens gestald worden. Bij stations zien we nu steeds meer aandacht voor het bieden van goede stallingsmogelijkheden. Een groot deel van de treinreizigers komt of vertrekt immers per fiets. Dat heeft inmiddels geresulteerd in veel grote fietsenstallingen, die architectonisch bijzonder en ook functioneel en praktisch zijn. Via mooie ontwerpen worden de fietsers verleid om hun fiets binnen te stallen en niet buiten te laten rondzwerven. Ook gemeentes hebben inmiddels veel grote publieke fietsenstallingen laten ontwerpen. Hierin zijn mooie resultaten geboekt, waar we best allemaal trots op mogen zijn. Het ontwerpen van mooie stallingen is voor architecten steeds aantrekkelijker geworden. Publieke waardering stimuleert.
Private stallingen
Maar de meeste fietsen moeten ook een stallingsplek vinden thuis of op het werk. Deze private stallingen zijn minder in het zicht, maar daardoor niet minder belangrijk. We zien nu dat de positieve ontwikkelingen bij de publieke stallingen bij de private stallingen nog onvoldoende door zet. In deze publicatie willen we ons richten op de fietsenstallingen in grote wooncomplexen of kantoren in hoog stedelijk gebied. De publieke ruimte is schaars en die willen we niet vol hebben staan met fietsen. We hebben hier nog een weg te gaan.