Uit de cijfers is onder meer te destilleren of bijvoorbeeld het autogebruik of het fietsgebruik aan verandering onderheving is.
Dat eerste is het geval. Het aantal kilometers dat autobestuurders en autopassagiers afleggen is in 2013 ten opzichte van 2012 toegenomen, zo blijkt.
Het fietsgebruik is volgens de CBS-gegevens de afgelopen drie jaar afgenomen. Reden we in 2011 2,57 kilometer per dag, in 2013 fietsen we dagelijks 2,47 kilometer. Ook het aantal fietsverplaatsingen per dag nam af van 0,74 in 2012 tot 0,70 in 2013.
Het is overigens de vraag of je daar al harde conclusies uit kunt trekken. Er wordt de laatste jaren voortdurend gesleuteld aan de methode om de cijfers te verzamelen en te analyseren. Zo zijn behalve de nieuwe cijfers over het jaar 2013 ook de cijfers van 2011 en 2012 gereviseerd. De cijfers over 2010 volgen na de zomer van 2014. De cijfers over 2011-2013 zijn daarom door het CBS gekenmerkt als voorlopig totdat de cijfers over 2010 gepubliceerd worden.
Daarnaast is bekend dat weersinvloeden een belangrijke rol spelen bij het kiezen van een vervoermiddel.
De volgende nieuwe Statline tabellen zijn beschikbaar:
Reizigerskilometers (personen); vervoerswijzen, regio's
Mobiliteit in Nederland; mobiliteitskenmerken en motieven, regio's
Mobiliteit in Nederland; persoonskenmerken en motieven, regio's
Aandeel verkeersdeelnemers; geslacht en persoonskenmerken
Mobiliteit in Nederland; mobiliteitskenmerken en vervoerwijzen, regio's
Mobiliteit in Nederland; persoonskenmerken en vervoerwijzen, regio's
Mobiliteit in Nederland; vervoerwijzen en motieven, regio's