Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsenstalling in de woonomgeving moet vlakbij zijn

Fietsenstalling in de woonomgeving moet vlakbij zijn

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-01-2016

Vooral de locatie van een fietsparkeervoorziening bepaalt of een fietser er gebruik van gaat maken. Men loopt liever niet meer dan 2 minuten. De prijs maakt niet zo veel uit.


Sara de Boer, stagiaire bij adviesbureau Decisio, deed onderzoek naar de situatie rond fietsparkeren in de woonomgeving en de bereidheid om te betalen voor inpandige fietsstallingen in Amsterdam.

Veel mensen willen hun fiets het liefst zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming parkeren, zonder dat ze daarbij nadenken over de overlast die dit kan veroorzaken, constateert De Boer. 92 procent van de respondenten zegt zijn/haar fiets op 0 tot 50 meter van huis te parkeren.

Geparkeerde fietsen op straat nemen schaarse openbare ruimte in en kunnen voor problemen met de bereikbaarheid en veiligheid zorgen. Betalen voor het parkeren van auto’s om de openbare ruimte te reguleren wordt algemeen geaccepteerd. Betalen voor het parkeren van de fiets is echter niet gebruikelijk. Toch staat de Amsterdam daar niet negatief tegenover, zo blijkt uit het onderzoek.

Daarin komt naar voren dat 85 procent van de respondenten bereid is te betalen voor een inpandige fietsenstalling op 0 tot 1 minuut loopafstand vanaf de woning. 75 procent is bereid te betalen voor een stalling op 1 tot 2 minuten loopafstand. ‘Het is haast onmogelijk om deze stallingen te realiseren, omdat de huren hoog liggen en ruimte schaars is in Amsterdam’, aldus de onderzoekster. ‘Maar de resultaten geven wel aan dat er een omvangrijke groep Amsterdammers bereid is om gebruik te maken van en te betalen voor inpandige fietsenstallingen.’ Het bouwen van stallingen op 2 tot 4 (of meer) minuten loopafstand is eerder realiseerbaar. 38 procent tot 53 procent van de respondenten geeft aan geïnteresseerd te zijn in deze stallingen.

Factoren als diefstal, aankoopwaarde en de waardering van de woonomgeving spelen niet tot nauwelijks een rol in de beslissing gebruik te maken van en te betalen voor een inpandige fietsenstalling. Hieruit concludeert Sara de Boer dat de prijs van inpandige fietsenstallingen de behoefte er aan nauwelijks beïnvloedt. ‘Zelfs wanneer de stallingen zijn uitgerust met goede beveiliging en een moderne inrichting, zal men niet meer dan 2 minuten lopen om de fiets daar te stallen.’

Het onderzoek geeft wel een indicatie voor een prijs die men bereid is te betalen voor inpandige fietsenstallingen. Die varieert van €5,90 tot €7,80 per maand; afhankelijk van de locatie van de stalling. Mensen met een duurdere willen wat meer betalen voor inpandige fietsenstallingen tot 2 minuten loopafstand. En ook de huidige fietsparkeersituatie heeft daar invloed op. Mensen in een woonomgeving met relatief weinig fietsparkeerplekken zijn bereid meer te betalen voor inpandige fietsenstallingen vergeleken met mensen die een hogere kans hebben op een fietsparkeerplek.

Relevantie

Scroll naar boven