Belangrijk voor de ontwikkeling van de iVRI is dat hard- en software zijn losgekoppeld. Dat heeft als voordeel dat in principe ieder verkeersregeling in iedere verkeersregelautomaat kan worden ingebracht, onafhankelijk van de leveranciers van de vri. Inmiddels heeft een aantal grotere leveranciers en adviesbureaus daarvoor nieuwe regelsoftware ontwikkeld.
iVRI is nogal auto-georiënteerd. Fietsers profiteren nu nog vooral indirect omdat er meer tijd voor ze vrijkomt in de regelcyclus, zegt Eric Greweldinger. Wel kwamen parallel aan de ontwikkelingen rond iVRI speciale apps op de markt om fietsers te bevoordelen bij verkeerslichten. Dynniq kwam met Crosscycle en Vialis met Schwung. Maar hoewel Schwung meestal in één adem wordt genoemd met de iVRI, werkt de app ook bij ‘oude’ vri’s. Maar, stelt de verkeersregelexpert, bij de nieuwe iVRI’s krijgen we wel meer mogelijkheden. ‘Je kunt bijvoorbeeld nog beter groepen fietsers detecteren. Of nog meer databronnen toepassen waar je op kunt sturen.’