Dat blijkt uit een inventarisatie van de VNG naar aanleiding van een verzoek van het kabinet om te zoeken naar mogelijkheden om investeringsprojecten te vervroegen naar 2009 begin 2010. Op onze uitnodiging hebben zo'n 140 gemeenten gereageerd. 25 gemeenten hebben daarbij fietsprojecten opgevoerd die versneld zouden kunnen worden aangelegd.
Nijmegen spant de kroon met 10 miljoen voor fietsvoorzieningen rond de Waalsprong, 3,6 miljoen voor versnelling van snelfietsroutes en 7,3 miljoen voor een fietstunnel. Den Bosch denkt 12,6 miljoen versneld te kunnen wegzetten voor een voetgangers-fietsverbinding.
Maar ook enkele bekendere grote en middelgrote 'fietssteden' zien mogelijkheden voor versnelde aanleg van fietsvoorzieningen. Goes wil bijvoorbeeld beginnen aan een fietstunnel (3,4 miljoen) en Oss kan ruim 3 miljoen gebruiken voor het asfalteren van fietspaden. Delft noteert 5 miljoen voor een fietsbrug en Groningen zet 2,5 miljoen neer voor fietspaden.
De lijst met investeringsprojecten ligt inmiddels bij de minister-president en de beheerders van het gemeentefonds. Die gaan erover besluiten als de Voorjaarsnota 2009 ter tafel komt en de begroting 2010