Daartoe wordt de snelheid op 100 meter voor een verkeerslicht gemeten. Als de snelheid dan boven de 90 km/uur ligt en er staan fietsers te wachten, wordt de roodtijd voor fietsers met zes seconden verlengd. De maatregel komt aan de orde in het nieuwe nummer van Fietsverkeer, waar uitgebreid wordt ingegaan op mogelijkheden om verkeerslichtenregelingen te verbeteren. Want hoewel de fiets de laatste jaren meer aandacht krijgt in de verkeersregeling, valt er nog steeds veel winst te behalen. Dat is de vaste overtuiging van Guus van der Burgt, verkeersregelspecialist en medebedenker van de Kwaliteitscentrale, een hulpmiddel om het functioneren van verkeersregelingen op straat te evalueren. Van der Burgt denkt dat 80 procent van de verkeersregelingen die op straat staan al van het begin af aan niet optimaal zijn ingesteld. Maar ook later kan er veel mis gaan. Van der Burgt: ‘Sommige lussen doen jarenlang zonder enige hapering hun werk, andere laten het na korte tijd afweten en weer andere haperen af en toe.’ Ook de beloftes uit de verkeersnota’s worden lang niet altijd waargemaakt. ‘Zo wordt aan fietsers nog wel eens een maximale wachttijd beloofd van bijvoorbeeld 30 seconden. Maar in de praktijk blijkt dat vaak meer uitzondering dan regel.’
Die 30 seconden zou volgens Van der Burgt trouwens best in voorschriften kunnen worden vastgelegd. ‘Je ziet dat bij het ov ook. Daar wordt in ov-concessies het oponthoud bij verkeerslichten gelimiteerd.’