Op een regenachtige dag fietsen zo’n 13% minder mensen. Dat wil zeggen fietsers die gebruik maken van de B-Riders app in Brabant. Deelnemers aan B-Riders krijgen punten (of geld) voor het aantal kilometers dat zij op de fiets afleggen in plaats van met de auto. Deze punten kunnen zij inwisselen voor een donatie aan een goed doel of voor een lot in de loterij (waarmee ze een cadeau kunnen winnen).
Om te onderzoeken of die fietsers met ‘psychologisch onderbouwde feedback’ te bewegen zijn om ook te fietsen als het regent, werd een experiment opgezet waarbij extra punten te verdienen waren op regenachtige dagen. Daarnaast werden de deelnemers benaderd met een schouderklopje via een pushbericht vanuit de B-Riders app als ze hadden gefietst op een regenachtige dag.
De verwachting was dat deelnemers daardoor vaker op regenachtige dagen zouden fietsen dan deelnemers die deze interventies niet kregen.
Het onderzoek wees echter uit dat er zo’n benadering niet werkt. Er werden geen significante verschillen gevonden tussen de verschillende groepen.