Fietsers over fietsbeleid Nijmegen

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Afd. Onderzoek en Statistiek Gemeente Nijmegen
  • Uitgever:Gemeente Nijmegen
  • Datum:15-12-2006

Uitvoerige bevraging van fietsers in Nijmegen over het in de afgelopen collegeperiode gevoerde fietsbeleid.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De laatste jaren timmert Nijmegen aan de weg met een ambi¬tieus fietsbeleid. Voor de collegeperiode 2002-2006 werd acht miljoen euro gereserveerd voor fietsvoorzieningen. Het beleid is neergelegd in een Uitvoeringsprogramma Fietsinfrastruc¬tuur 2003-2012. Een aantal van de stadsroutes en snelfiets¬routes in dit programma is inmiddels volgens plan verbeterd. Vorig jaar vond de gemeente de tijd rijp om te horen wat de burgers nu vinden van het uitgevoerde beleid.
    Op zeven locaties in de stad, gekoppeld aan verbeterde fiets¬routes, en op één locatie waar de maatregelen nog gerealiseerd moeten worden, zijn in totaal 1440 fietsers aangesproken en later telefonisch ondervraagd. Enerzijds met algemene vra¬gen over het fietsklimaat in de stad, anderzijds met specifieke vragen over de uitgevoerde verbeteringen van de betreffende fietsroute.
    Driekwart van de fietsers heeft gemerkt dat er iets veranderd/verbeterd is aan de route. Degenen die het niet gemerkt had¬den, zijn ook de minder regelmatige fietsers. Van degenen die een verandering bemerkt hebben, noemt 85% het een verbete¬ring: de route is nu sneller, veiliger en/of comfortabeler. Het laagst is de score op het Keizer Karelplein. De belangrijkste verandering daar, een tweerichtingenpad rond het plein, wordt door een kwart negatief beoordeeld: men vindt stroken nu te smal, er is geen scheiding en er zijn verwarrende situaties. De waarderingen sporen, een enkele situatie daargelaten, goed met het doel van de verbeteringen. Maar gaat men er ook meer door fietsen? 8% van de fietsers zegt van wel. De Nijmeegse onderzoekers vinden dat weinig: ‘Liefst negen op de tien fietsers maakt kenbaar dat de verandering geen invloed heeft gehad op het fietsgebruik.’
    De niet-infrastructurele inspanningen van de gemeente lijken niet veel effect te hebben gehad. In april 2006 is een fietscam¬pagne uitgevoerd: posters, media-aandacht en 20.000 ‘boomerangkaarten’ met de tekst ‘Je bereikt me met de fiets’. De fietsers zeggen merendeels een zodanige campagne wel belangrijk te vinden (66%), maar een zelfde deel van de fietsers had de algemene slogan ‘Je bereikt meer met de fiets’ nog nooit gehoord of gezien.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers over fietsbeleid Nijmegen

Scroll naar boven