Fietsers vaak de klos bij wegwerkzaamheden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-03-2009

Fietsers lopen vaak risico's bij wegwerkzaamheden. Dat komt omdat ze zich niet aan de borden houden, maar ook zijn die borden vaak niet duidelijk genoeg. Dat constateert de SWOV op grond van een onderzoek op een aantal locaties.


Daarbij bleek dat een slechts een kleine minderheid van de locaties geheel aan de richtlijnen voldeed. Ontbrekende of slecht leesbare/zichtbare borden, niet goed afgesloten wegen/fietspaden of onveilige afzettingen en ontbrekende, niet goed zichtbare of verwarrende markeringen waren de belangrijkste tekortkomingen. Maar ook schoot men tekort als het ging om specifieke maatregelen voor het fietsverkeer.
In iets meer dan de helft van de gevallen leiden de wegwerkzaamheden mogelijk tot extra onveiligheid, meestal omdat fietsers ongewenst gedrag vertonen. Men fietst door het werkvak, over het trottoir, op de rijbaan, of tegen het verkeer in. Onveilige situaties ontstaan ook door extra overstekende fietsers bij wegwerklocaties. Dit alles wordt in de hand gewerkt doordat het werkvak vaak niet goed is afgesloten, het niet altijd duidelijk is welke gedragsaanpassingen van fietsers verwacht worden en het bord 'fietsers afstappen' een aantal keer onterecht is toegepast.

Mogelijke onveiligheid als gevolg van extra overstekende fietsers is niet geheel te voorkomen, aldus de SWOV. Het risico kan echter zo veel mogelijk beperkt worden door een lagere snelheidslimiet voor het autoverkeer, door verkeer te waarschuwen voor de extra overstekende fietsers, en door ervoor te zorgen dat de oversteeklocatie veilig is ingericht en het uitzicht niet beperkt wordt. Op drukke locaties kunnen daarnaast verkeerslichten geplaatst worden. Verder is het belangrijk dat duidelijk is wat er van fietsers verwacht wordt en er moet rekening mee gehouden worden dat fietsers geneigd zijn de kortste route te nemen en niet af te stappen.
Aanbevolen wordt om fietsers indien mogelijk langs het werkvak te leiden. Wanneer toch andere maatregelen genomen moeten worden, wordt aanbevolen de werkvakken en zo nodig ook trottoirs naast werkvakken goed af te sluiten. De richtlijn zou iets verruimd kunnen worden waar het de combinatie van voetgangers en fietsers op het trottoir aangaat; fietsers zouden over het trottoir geleid kunnen worden, indien geen betere oplossing mogelijk is en mits hier voldoende voor gewaarschuwd wordt.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers vaak de klos bij wegwerkzaamheden

Scroll naar boven