Fietsers verdeeld over nieuwe markering

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-10-2018
Het experiment met een aangepaste markering voor snelfietsroutes rond Utrecht heeft verdeelde resultaten opgeleverd. De blauwe middenmarkering scoort matig, de ribbel-kantmarkering scoort beter.

blauwe-markering.jpgIn Utrecht zijn op vier locaties proeven gehouden met een afwijkende snelfietspadmarkering. Het ging daarbij onder meer om een doorgetrokken kantmarkering en een dubbele asmarkering met lange onderbroken strepen. Nabij kruisingsvlakken is dit aangevuld met een blauwe strook tussen de dubbele asmarkering, afhankelijk van de voorrangssituatie.
 
De praktijkproef werd begeleid met gedragsonderzoek en enquêtes naar de beleving door fietsers.
 
Die blijken in het algemeen de hoeveelheid markering rijkelijk veel te vinden. De meningen zijn met name verdeeld over de dubbele middenmarkering en de blauwe middenkleur nabij kruispunten. Zeker oudere fietsers vinden dat het er daardoor niet veiliger op geworden is. Jongeren daarentegen zeggen de nieuwe verkeerssituatie wel veiliger vinden.
Gemiddeld laten de enquêteresultaten toch een licht positief effect zien op de subjectieve veiligheid. Ook ervaren fietsers minder stress, hebben ze minder vaak zorgen over een botsing, hoeven ze minder vaak uitwijken voor tegemoetkomende fietsers en wat er enigszins uitsprint is dat er meer duidelijkheid ontstaat over voorrang op kruispunten. Automobilisten blijken ook hun snelheid in te houden voordat zij het fietspad oversteken.
Het zicht op het wegverloop van het fietspad is overdag en in het donker sterk verbeterd, zo vinden fietsers. Ze zijn dan ook goed te spreken over de reflecterende en voelbare kantmarkering.
 
De dubbele middenlijnen lijken een onverwacht effect te hebben. Groepen scholieren - die vaak met drie naast elkaar fietsen – zouden minder uitwaaieren doordat de ‘derde fietser’ tussen de middenlijnen blijft fietsen.
 
De onderzoekers bevelen aan de dubbele lijnen te handhaven in het concept, maar misschien wat smaller uit te voeren. Ook zou de blauwe middenstreep minder breed kunnen. Het wordt nadrukkelijk niet aanbevolen om de blauwe kleur te vervangen door (bijvoorbeeld) de kleur groen omdat kleurenblinden daarmee problemen hebben.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers verdeeld over nieuwe markering

Scroll naar boven