Fietsers zien zo’n snelheidsadvies wel zitten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-04-2019
Fietsers stellen de meelopende lampjes in de trottoirband wel op prijs. Ze geven aan hoe hard je moet rijden om probleemloos het groene licht te halen. Maar een echt goedkope maatregel is het niet.

Led-verlichting-fietsers-(1).jpgDe lampjes zijn geïnstalleerd in Leiden, op de kruising Klokpoort – Langegracht. Als een fietser de kruising
nadert én het verkeerslicht staat op groen, gaat de ledverlichting aan. De groene ledverlichting schakelt vlak voor de fietser uit. Door het lichtsignaal te volgen kan de fietser zonder te stoppen oversteken.
 
DITV Consultants onderzocht op verzoek van de gemeente Leiden wat fietsers van deze innovatie vinden. Men ondervroeg 269 fietsers ter plekke, en bekeek daarnaast nog 11 uur aan beeldmateriaal.
Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de fietsers snapt wat de bedoeling is van dit zogenaamde Volggroen. En driekwart van deze groep geeft aan het tempo ook daadwerkelijk aan te passen. Kijkt men naar álle fietsers, dan volgt 66% het snelheidsadvies.

De overgrote meerderheid (73% van de totale groep en 85% van de fietsers die zeggen het fietstempo aan te passen) vindt het prettig dat de gemeente Volggroen heeft geïnstalleerd. Over het algemeen wordt Volggroen door de fietsers gewaardeerd met een 7,4. Een veel gehoorde opmerking was wel ‘maak de lichten feller en zet de lichten langzamer’.
 
Uit de beeldanalyse blijkt wel dat het aandeel fietsers dat geconfronteerd wordt met Volggroen beperkt is. Van alle fietsers die vanaf de Klokpoort linksaf de Langegracht in fietst en voor wie Volggroen handig is, wordt 16% geconfronteerd met Volggroen. Dat komt op een doordeweekste ochtend neer op pakweg 175 fietsers, van wie er zo’n daadwerkelijk 130 versnellen bij Volggroen.

Opvallend is wel dat slechts 1% (5 fietsers) door rood rijdt. Dat is weinig, maar daarbij moet wel worden bedacht dat het alleen de fietsers betreft die geconfronteerd worden met Volggroen.
 
DTV Consultant heeft ook wat kosten verzameld van de verschillende wachttijd- en groentijdvoorspellers, die overigens niet altijd één op één vergelijkbaar zijn.

Zo kostte de Volggroen-oplossing de gemeente Leiden zo’n 20-25.000 euro. Dat is nog altijd een stuk minder dan de Flo-oplossing die in Utrecht en Eindhoven staat en waarmee de fietser de verkeersregeling tot op zekere hoogte kan beïnvloeden. Die kostte Eindhoven al met al zo’n 110.000 euro. Een traditionele wachttijdvoorspeller met de teruglopende lampjes kost daarentegen slechts 750 euro.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers zien zo’n snelheidsadvies wel zitten

Scroll naar boven