.JPG.aspx)
De goede voornemens van Rotterdam zijn vastgelegd in de
Fietskoers 2025. Daarin zijn plannen opgenomen die ertoe moeten leiden dat Rotterdammers in 2025 vaker en verder fietsen.
Want het aantal fietsers in Rotterdam is de afgelopen tien jaar weliswaar met 60% gestegen. En het fietsgebruik op routes van en naar de binnenstad is in de periode van 2016 – 2018 met 10% gegroeid. Maar het aandeel van de fiets in de modal split ligt nog altijd lager dan in de andere grote steden, namelijk 19% tegen bijvoorbeeld een stad als Eindhoven met 27%.
De nota Fietskoers 2025 signaleert dat er nog volop ruimte is om de positie van de fiets te verbeteren. Zo voldoet minder dan 60% van de fietspaden aan de veiligheidsnorm qua breedte. In sommige gebieden in Rotterdam, vooral ten zuiden van de Maas, wordt minder gefietst dan in andere gebieden. En in het centrum kunnen 10.000 tot 16.000 fietsers op drukke momenten hun fiets niet kwijt. Verder klagen ook Rotterdammers over hinderlijke snorfietsen, maaltijdbezorgers en brede bakfietsen op de fietspaden.

Om fietsen meer ruimte te geven, zullen de bekende stadsboulevards in de Havenstad heringericht moeten worden. Ze zullen bijvoorbeeld worden voorzien van parallelwegen, ingericht als fietsstraten, waarbij in twee richtingen gefietst wordt, met waar mogelijk niet of alleen aan één kant parkeren.
Rotterdam neemt zich ook voor de komende jaren meer rekening te houden met onder meer speed pedelecs, cargobikes en ook elektrische stepjes, het Fiets+ verkeer. ‘Op belangrijke routes door de stad zijn
er verschillende snelheden voor het Fiets+ verkeer’, aldus de nota.
Ook moeten er hubs komen met deelfietsen, elektrische bakfietsen, elektrische snorfietsen en
elektrische deelsteps, eventueel aangevuld met fietsreparatiemogelijkheden, fietslessen en dergelijke. Daarnaast kunnen hubs ook een pakketservice hebben voor aflevering en ophalen van pakketjes of een knooppunt vormen in de stadslogistiek. De hubs komen niet alleen aan de rand van de stad, maar ook in de binnenstad. Eventueel worden daar ook parkeergarages voor gebruikt.
Er komen verder experimenten met veiliger fietsroutes naar scholen en autoluwe schoolzones en een werkprogramma fietsdata en innovatie.
Vraag bij dit alles hoe een ander is te financieren. Er is vanaf komend jaar ieder jaar €9 miljoen beschikbaar, maar €15 tot €20 miljoen nodig, aldus wordt becijferd. Gehoopt wordt een deel van de ontbrekende middelen binnen te halen met cofinanciering door derden en door fietsmaatregelen te koppelen aan andere projecten.