Bij de evaluatie van het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan 2006 (GVVP), is nadrukkelijke aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de fietsvoorzieningen in Ermelo. De oorzaak is dat de afgelopen jaren wel diverse maatregelen voor fietsers zijn getroffen, maar omdat deze niet als maatregel zijn benoemd in het GVVP 2006 zijn deze niet meegenomen tijdens de evaluatie. Wel is iedereen het er over eens: maatregelen voor de fiets bieden kansen om het fietsverkeer te stimuleren, zowel het (lokale) utilitaire fietsverkeer als het (meer regionale) recreatieve fietsverkeer. Een dergelijk plan biedt tevens demogelijkheid om gerichte maatregelen voor de fiets te treffen en voor die maatregelen de financiën voor te leggen aan de politiek, etc. Een toenemend gebruik van de fiets kan daarbij eveneens de verkeersbelasting in het centrum verlichten en de kwaliteit en het bezoek van het centrum vergroten.
Het voorgaande is voor de gemeente Ermelo reden geweest om de situatie van de fietser nader te onderzoeken en waar mogelijk te verbeteren, een ambitie die ook is uitgewerkt in een Raadsvoorstel. De gemeente heeft hierbij specifiek aandacht gevraagd voor de volgende aspecten:
- de kwaliteitseisen vormgeving voor fietsvoorzieningen in Ermelo;
- in beeld brengen van de belangrijke attractiepunten;
- in beeld brengen van de belangrijkste fietsroutes in Ermelo;
- nader inzoomen op de positie van de fietser in het centrum;
- nader inzoomen op de positie van de fietser ter hoogte van het spoor.
Doel is B&W een richtinggevende uitspraak te kunnen laten doen over het beleid en de maatregelen voor de toekomst van de vervoerwijze fiets, zodat de fiets goed ingekaderd kan worden in het te actualiseren GVVP. Hierdoor hebben maatregelen in voorliggende rapportage nog een indicatief karakter, wat betekent dat deze bij het opstellen van het GVVP worden afgewogen (en daarmee mogelijk worden opgenomen) en worden opgenomen in de planning. Door de uiteindelijke integratie in het GVVP heeft deze nota dezelfde houdbaarheid als het op te stellen GVVP.
In de Fietswerknota van de gemeente Ermelo zijn de beleidskaders ten aanzien van het onderwerp fiets opgenomen. De vijf aspecten die in de vraagstelling zijn benoemd, zijn vervolgens in dezelfde volgorde opgenomen in de hoofdstukken drie tot en met zes. Daarbij zijn de attractiepunten en hoofdfietsroutes in één hoofdstuk opgenomen. Ten slotte zijn in hoofdstuk zeven indicatief de mogelijke maatregelen opgenomen.