Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsnota 2015 2024 gemeente Smallingerland

Fietsnota 2015 ? 2024 gemeente Smallingerland

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:T.A. Dillema, J. Stockmann, S. de Schiffart
  • Uitgever:Gemeente Smallingerland
  • Datum:01-09-2015

Beschrijving hoe de gemeente Smallingerland het gebruik van de fiets zowel wil stimuleren als faciliteren. Niet alleen vanuit utilitair perspectief maar ook vanuit recreatie, toerisme en gezondheid. De Fietsnota is een meerjarenplan dat loopt tot 2024.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het is bekend dat fietsen bij een gezonde levensstijl hoort. Het gebruik van de fiets is niet alleen gezond voor het lichaam maar is ook goed voor ons milieu en de bereikbaarheid van de stad. Hoe meer mensen er immers op de fiets zitten, hoe minder kans er op file is. Een groot deel van de totale verplaatsingen gaat inmiddels al met de fiets. Het is ten slotte ook een heel goedkope manier van reizen.

    Aanleiding
    Sinds 2000 is sprake van een stijgende trend in het aantal fietsers dat ernstig gewond raakt in het verkeer. In 2012 raakten circa 12.000 fietsers ernstig gewond en kwamen 200 fietsers te overlijden. Jaarlijks worden 67.000 fietsers behandeld op de spoedeisende hulp. Fietsongevallen vinden hoofdzakelijk plaats op lokale wegen. Op fietspaden neemt de
    drukte en diversiteit toe. Vooral ouderen zijn het slachtoffer. Dit zijn vaak eenzijdige ongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken is.

    Om de stijgende trend in het aantal ernstig verkeersgewonden te keren, heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de gemeenten opgedragen om een 'Lokale aanpak veilig fietsen' vast te stellen.

    Fietsen in Smallingerland
    Smallingerland, en met name Drachten, heeft een centrumfunctie in de regio. Dit betekent dat er vanuit de omgeving grote aantallen bezoekers naar Drachten komen om te werken, winkelen, leren en te recreëren. Een groot deel van deze bezoekers komt op de fiets naar Drachten. De aanwezigheid van voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, een ziekenhuis en diverse zorginstellingen levert relatief grote stromen jeugdige en oudere fietsers op.

    Daarnaast is Drachten met diameter van maximaal 6 kilometer prima geschikt om te fietsen. Normaal gesproken zijn afstanden tot ca. 7,5 kilometer voor fietsers aantrekkelijke afstanden. Met de opkomst van de E?bike wordt deze fietsvriendelijke afstand alleen maar groter.

    Dit uit zich ook in het aandeel fietsers. In de gemeente Smallingerland was dit van 2004 tot en met 2008 met 26% erg hoog. Dit is 3% hoger dan het gemiddelde van Nederland. Dit geldt ook voor de afstanden tot aan 7,5 kilometer waar het fiets aandeel 40% was. Dit ligt 6% boven het landelijk gemiddelde. Kortom, Smallingerland is een gemeente waar relatief veel gefietst wordt. Het is de uitdaging om dit ook vast te houden.

    Eind 2013 is het Gemeentelijk Verkeer? en Vervoerplan vastgesteld. Hierin is ook een paragraaf over de fiets en fietsinfrastructuur opgenomen. Deze paragraaf gaat hoofdzakelijk over utilitair fietsverkeer. Deze paragraaf verdient een verdere uitwerking. Kortom, naast de landelijke urgentie is er ook voldoende lokale aanleiding om aan de slag te gaan met de Fiets.

    Fietsnota 2015 ? 2024
    De Fietsnota 2015?2024 die voor u ligt beschrijft hoe de gemeente Smallingerland het gebruik van de fiets zowel wil stimuleren als faciliteren. Niet alleen vanuit utilitair perspectief maar ook vanuit recreatie, toerisme en gezondheid. De Fietsnota is een meerjarenplan dat
    loopt tot 2024. Het is als het ware een stip op de horizon, waarbij niet alle maatregelen direct worden uitgevoerd. De Fietsnota is vooral een lange termijn visie, die duidelijk maakt hoe wij met de fietser om willen gaan. Bij eventuele onderhoudsmaatregelen kunnen we hier dan rekening mee houden. Een aantal maatregelen zullen we wel afzonderlijk oppakken. Eventueel benodigde budgetten hiervoor moeten apart bij de gemeenteraad worden aangevraagd.

Relevantie

Scroll naar boven