Nederland is een echt fietsland. Het vlakke land, het gematigde klimaat en vele en over
het algemeen goede fietsvoorzieningen maken het fietsen aangenaam. Fietsen is
gezond, leuk, goedkoop (belangrijk tijdens crises) en ook goed voor het milieu. In
Nederland wordt in verhouding tot andere landen veel gefietst en het fietsbezit is hoog. In
tabel 1 zijn enkele feiten over het fietsen in Nederland weergegeven.
Het huidige fietsvoorzieningen plan van de gemeente Meppel is opgesteld in 2002. In
2006 is een tussentijdse evaluatie uitgevoerd. Inmiddels zijn nagenoeg alle (infrastructurele) maatregelen uit het fietsvoorzieningenplan uitgevoerd.
De gemeente Meppel heeft Moving Verkeer in oktober 2012 gevraagd om een nieuw fietsplan op te stellen. Enerzijds om vast te stellen hoe Meppel er voorstaat op fietsgebied
en anderzijds de vraag te beantwoorden welke maatregelen er aan kunnen bijdragen om
het fietsgebruik in Meppel nog verder te stimuleren.
De gemeente Meppel wil het fietsen dus nog meer stimuleren. Meer mensen op de fiets
heeft veel voordelen:
- minder groei autoverkeer, dus minder investeringen in dure auto-infrastructuur;
- geen CO2-uitstoot, fijn stof of geluidsoverlast; fietsen is een duurzame vorm van voortbewegen;
- gezondere, fittere burgers (Drenten zijn de dikste Nederlanders);
- fietsen voorkomt een groot beslag op de ruimte door auto's (zowel in wegen als parkeerruimte) en maakt stad en dorp gezelliger: fietsen vergroot de bereikbaarheid en leefbaarheid van stad en dorp.
Andere ‘benefits’ van een fiets zijn beschreven in afbeelding 1.
Gemeente Meppel leent zich natuurlijk prima om zich per fiets te verplaatsen. De afstand
van de ene kant van de stad naar de andere is kort: vanuit alle wijken is de afstand naar
het centrum korter dan 5 kilometer. Vanaf Nijeveen en Rogat ben je als fietser binnen 7,5
kilometer (een veel gebruikte afstand bij fietsen: zover is men over het algemeen bereid
te fietsen) in de stad. De binnenstad met veel en regionale voorzieningen is centraal
gelegen. Meppel kent een fijnmazig patroon van straten en paden en veel 30 km/hgebieden.
Er zijn weinig factoren die voor oponthoud zorgen; er zijn weinig
verkeerslichten in de stad. Verder is Meppel een prima uitvalsbasis voor een recreatieve
fietstocht.
In 2012 is de beleidsimpuls verkeersveiligheid landelijk vastgesteld. Speerpunten hierin
zijn ouderen en fietsers. Deze beleidsimpuls voor fietsers is nodig omdat het aantal
doden en gewonden onder fietsers de laatste jaren een stijgende lijn vertoond. Meer
informatie over de beleidsimpuls in paragraaf 2.5.
Kortom, er zijn voldoende redenen om beleidsmatig aandacht aan de (positie van) de
fiets te besteden!