Fietsongevallen in Nederland

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Hans Kruijer e.a.
  • Uitgever:VeiligheidNL
  • Datum:23-04-2013

Een onderzoek op basis van gegevens uit het LIS-bestand naar ongevallen met&gewone en elektrische fietsen.&Doel van het onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in de aard, omvang, achterliggende
oorzaken en de gevolgen van ongevallen met elektrische fietsen om aanknopingspunten
te vinden voor de preventie van ongevallen met de elektrische fiets.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Van alle fietsslachtoffers die in de periode van juli 2011 tot en met juni 2012 op de Spoed Eisende Hulp belandden, reed 13% op een elektrische fiets. Van alle Nederlanders was toen 7% in het bezit van een elektrische fiets. De gemiddelde leeftijd van de e-fietsslachtoffers lag op 66 jaar en 70% was vrouw. Van de elektrische fietsers die behandeld werden bij een SEH was 72% (ongeveer 6.550) 60 jaar of ouder, ten opzichte van 18% bij gewone fietsers. Als fietsers wordt gevraagd hoe het ongeluk wat gebeurde, blijkt dat elektrische fietsers vaak hun evenwicht verliezen bij het op en af stappen in vergelijking met gewone fietsers. Van de elektrische fietsers geeft verder 17% aan dat het rijden op een elektrische fiets een rol heeft gespeeld in het ongeval. Toch is op basis van dit onderzoek geen betrouwbare inschatting te maken van ongevalsrsico's van de elektrische fiets, aldus VeiligheidNL Zo kan de groep die een elektrische fiets aanschaft afwijken van de andere fietsers. Dit zie je bijvoorbeeld bij de jongere elektrische fietsers, die de fiets veelal aanschaffen vanwege lichamelijke beperkingen. Het is daardoor niet duidelijk of een ongeval komt door de elektrische fiets of doordat de groep gebruikers van zichzelf al meer risico loopt. Ook is er op basis van dit onderzoek niets bekend over de afstand die de fietsslachtoffers afleggen, waardoor het risico per afgelegde kilometer niet is te becijferen.

Relevantie

Scroll naar boven