De flitsbezorger is in korte tijd een bekende verschijning geworden in veel binnensteden. Waar flitsbezorgers in oktober 2021 nog 1,3 mln. mensen bedienden (7,5% van totale populatie Nederland), was dit in maart 2022 al bijna 4,4 mln mensen (24,9% van de totale populatie). En dat gaat met de nodige problemen gepaard. Reden voor de adviesbureaus BRO en Movares een
Handreiking flitsbezorging op te stellen.
Flitsbezorging is een blijvertje, constateren ze. Ze voorzien in een behoefte, met name voor de groep van 25 tot 45 jaar, gezinnen met kinderen, hoger opgeleid en met een bovenmodaal inkomen.
De vraag is vooral welke locatievoorwaarden moeten worden gehanteerd en wat de ruimtelijke, verkeerskundige en economische effecten zijn.
In de Handreiking opperen de auteurs dat er in sommige steden nog kleine bedrijventerreinen in de stad zijn, waar mensen geen overlast hebben van de activiteiten. Of anders kun je kiezen voor buurt- en winkelcentra.
De locatiekeuze wordt wel beperkt door het feit dat er binnen 10 minuten voldoende woningen te bereiken moeten zijn. In ieder geval is het nodig de flitsbezorger een aparte plek te geven in bestemmingsplannen.
Maar flitsbezorgers zorgen ook voor onveilige situaties op de fietspaden. Eén van de locatie-overwegingen is dan ook om te zoeken naar plekken nabij een breed fietspad, aldus een aanbeveling in de Handleiding.
‘De huidige eenrichting fietspaden in binnensteden zijn vaak erg smal (<2,0 m breed) waardoor inhalen lastig en gevaarlijk kan zijn. Een dark store maakt pas winst bij ca. 1.500 bezorgingen per dag. Die 1.500 bezorgingen betekenen 3.000 fietsbewegingen op de fietspaden rondom de winkel.’
Om een inzicht te geven: drukke fietspaden in binnensteden kennen meestal rond de 10.000 fietsen per etmaal. ‘De hoeveelheid activiteiten en ‘reuring’ rondom de winkel is daarmee aanzienlijk te noemen.’
Volgens de auteurs is het zaak om in het fietsbeleid te streven naar brede fietsvoorzieningen, afgestemd op de verwachte groei van het aantal en diversiteit in fietsers. Met specifieke aandacht voor locaties waar een dark store gevestigd is.