Fietsparkeerplan van Schijndel

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:de heer O. van Boggelen en mevrouw E.P.J.M. Hessels
  • Uitgever:Gemeente Schijndel
  • Datum:15-06-2005

Fietsparkeren in het centrum van Schijndel, bij openbare gebouwen en bij openbaar-vervoerhalten.

&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Conclusies en aanbevelingen

    Voor het centrumgebied gaat het kort samengevat om de volgende aanbevelingen:

    - houd fietsers (en dus de fietsparkeervoorzieningen) zo veel mogelijk in het straatbeeld
    van de Hoofdstraat;
    - geef in het profiel van de straat duidelijk aan waar fietsers geacht worden hun
    fietsen te parkeren;
    - bied verspreid over het gehele centrum fietsparkeerruimte en –voorzieningen aan
    dicht bij de ingangen van de winkels;
    - realiseer een aantal grotere clusters met fietsparkeerruimte voor 10 tot 30 fietsen,
    omdat op die locaties momenteel vraag is naar fietsparkeervoorzieningen of omdat
    het wenselijk is dat fietsers hun fiets hier parkeren;
    - realiseer 100 tot 140 fietsparkeerplekken bij het toekomstige theater aan de
    Baroniestraat;
    - breng meer uniformiteit aan in de fietsparkeersystemen;
    - breng bij nieuwbouw van woningen, winkels en horeca het belang van inpandige
    fietsparkeervoorzieningen voor bewoners en/of werknemers in een vroegtijdig
    stadium onder de aandacht van de architect en de projectontwikkelaar.

    Wat de uitvoering betreft is het vooral van belang dat de aanbevelingen meegenomen
    worden in de planvorming voor de herinrichting van het centrum en voor nieuwbouwprojecten.

    Tijdstip van uitvoering hangt daarmee vooral van deze planvorming
    af. Uitgangspunten, principes en systemen kunnen al wel vastgelegd worden. Verder
    kunnen vooruitlopend op de verdere planvorming al wel clusters gerealiseerd worden
    aan de uiteinden van het centrumgebied. Mede naar aanleiding van concrete vragen
    dient daarbij tevens rekening gehouden te worden met voorzieningen voor enkele
    scooters en brommers.

    Voor de bushalten wordt aanbevolen onderscheid te maken in twee kwaliteitsniveaus,
    namelijk het basisniveau (basishalten) en een wervend hoger kwaliteitsniveau
    (fiets+bushalten). Aanbevolen wordt om minimaal vier wervende fiets+bushalten aan te
    leggen met een hoog kwaliteitsniveau:
    - aan de noordzijde (Boschweg bij de Distelstraat),
    - aan de zuidzijde (Hoofdstraat bij Molenstraat),
    - aan de Structuurweg (bij Floralaan),
    - aan de noordzijde bij het kruispunt Boschweg-Structuurweg, dat waarschijnlijk
    binnenkort gereconstrueerd wordt. 

    Wat de uitvoering betreft ligt het voor de hand om te beginnen met een fiets+bushalte
    bij het kruispunt Boschweg-Structuurweg, omdat dit kruispunt in 2007 gereconstrueerd
    wordt. Nadat ervaring is opgedaan met de nieuwe formule kan besloten worden
    of deze ook op de andere drie locaties wordt toegepast. Ondertussen kunnen ook de
    basishalten voorzien worden van de eenvoudige fietsparkeervoorzieningen.

    Publieksaantrekkelijke voorzieningen

    Wat de fietsparkeervoorzieningen bij voorzieningen betreft worden in hoofdstuk 5
    beleidsuitgangspunten geformuleerd, die in de praktijk van alle dag toepast zouden
    moeten worden. Eventueel zou de huidige situatie bij basisscholen en welzijnvoorzieningen in beeld gebracht kunnen worden (door de beheerders of gebruikers), waarna
    aanvullende maatregelen genomen kunnen worden.

Relevantie

Scroll naar boven