Conclusies en aanbevelingen
Voor het centrumgebied gaat het kort samengevat om de volgende aanbevelingen:
- houd fietsers (en dus de fietsparkeervoorzieningen) zo veel mogelijk in het straatbeeld
van de Hoofdstraat;
- geef in het profiel van de straat duidelijk aan waar fietsers geacht worden hun
fietsen te parkeren;
- bied verspreid over het gehele centrum fietsparkeerruimte en –voorzieningen aan
dicht bij de ingangen van de winkels;
- realiseer een aantal grotere clusters met fietsparkeerruimte voor 10 tot 30 fietsen,
omdat op die locaties momenteel vraag is naar fietsparkeervoorzieningen of omdat
het wenselijk is dat fietsers hun fiets hier parkeren;
- realiseer 100 tot 140 fietsparkeerplekken bij het toekomstige theater aan de
Baroniestraat;
- breng meer uniformiteit aan in de fietsparkeersystemen;
- breng bij nieuwbouw van woningen, winkels en horeca het belang van inpandige
fietsparkeervoorzieningen voor bewoners en/of werknemers in een vroegtijdig
stadium onder de aandacht van de architect en de projectontwikkelaar.
Wat de uitvoering betreft is het vooral van belang dat de aanbevelingen meegenomen
worden in de planvorming voor de herinrichting van het centrum en voor nieuwbouwprojecten.
Tijdstip van uitvoering hangt daarmee vooral van deze planvorming
af. Uitgangspunten, principes en systemen kunnen al wel vastgelegd worden. Verder
kunnen vooruitlopend op de verdere planvorming al wel clusters gerealiseerd worden
aan de uiteinden van het centrumgebied. Mede naar aanleiding van concrete vragen
dient daarbij tevens rekening gehouden te worden met voorzieningen voor enkele
scooters en brommers.
Voor de bushalten wordt aanbevolen onderscheid te maken in twee kwaliteitsniveaus,
namelijk het basisniveau (basishalten) en een wervend hoger kwaliteitsniveau
(fiets+bushalten). Aanbevolen wordt om minimaal vier wervende fiets+bushalten aan te
leggen met een hoog kwaliteitsniveau:
- aan de noordzijde (Boschweg bij de Distelstraat),
- aan de zuidzijde (Hoofdstraat bij Molenstraat),
- aan de Structuurweg (bij Floralaan),
- aan de noordzijde bij het kruispunt Boschweg-Structuurweg, dat waarschijnlijk
binnenkort gereconstrueerd wordt.
Wat de uitvoering betreft ligt het voor de hand om te beginnen met een fiets+bushalte
bij het kruispunt Boschweg-Structuurweg, omdat dit kruispunt in 2007 gereconstrueerd
wordt. Nadat ervaring is opgedaan met de nieuwe formule kan besloten worden
of deze ook op de andere drie locaties wordt toegepast. Ondertussen kunnen ook de
basishalten voorzien worden van de eenvoudige fietsparkeervoorzieningen.
Publieksaantrekkelijke voorzieningen
Wat de fietsparkeervoorzieningen bij voorzieningen betreft worden in hoofdstuk 5
beleidsuitgangspunten geformuleerd, die in de praktijk van alle dag toepast zouden
moeten worden. Eventueel zou de huidige situatie bij basisscholen en welzijnvoorzieningen in beeld gebracht kunnen worden (door de beheerders of gebruikers), waarna
aanvullende maatregelen genomen kunnen worden.