De Ierse wetenschappers identificeerden in hun literatuuronderzoek zes elementen voor effectief openbaar fietsparkeren. Zo zou een fietsparkeerfaciliteit maximaal zichtbaar moeten zijn en zich in de nabijheid moeten bevinden van bestemmingslocaties, zoals stations. Afhankelijk van de specifieke kenmerken – kort of lang parkeren, op locaties met veel criminaliteit, of op locaties met slechte weersomstandigheden – is het organiseren van een passend niveau van bescherming en beveiliging relevant. Qua toegankelijkheid is het belangrijk om rekening te houden met mindervaliden en aangepaste fietsen, maar ook met het managen van de drukte op locaties met een grote vraag naar fietsparkeren. Integratie met bestaande praktijken op het gebied van fietsparkeren, met fietsbeleid in het algemeen en met railvervoer zijn ook factoren die het succes van een fietsenstalling positief beïnvloeden. Tenslotte is diversificatie belangrijk om tegemoet te komen aan de verschillende voorkeuren van fietsers: sommigen stallen hun fiets liever buiten, anderen in een bewaakte stalling.
De bedoeling van het onderzoek is om, in afwachting van de ontwikkeling van richtlijnen voor fietsparkeren, bruikbare factoren uit wetenschappelijk onderzoek te bieden die overheden in combinatie met lokale kennis en het in kaart brengen van de specifieke context kunnen toepassen in hun planvorming.
Voor het overzicht maakten de wetenschappers gebruik van 24 internationale wetenschappelijke artikelen over fietsparkeren, waaronder een aantal van Nederlandse onderzoeksinstituten. Het artikel is open access gepubliceerd in het
Journal of Urban Mobility.