Fietsplan Gorinchem (beleidsdeel)

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente Gorinchem
  • Uitgever:Goudappel Coffeng
  • Datum:11-06-2013

Met dit fietsplan&wil de gemeente Gorinchem&zowel&de ambities voor de stad ondersteunen -condities scheppen- als ook de verantwoordelijkheid nemen als wegbeheerder en knelpunten wegnemen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het plan richt zich op de onderstaande doelen:

    Gebruik bevorderen: van 35% naar 45% in 2030
    Het bevorderen van het fietsaandeel heeft betrekking op korte ritten; korter dan 7 ½
    kilometer. Dat treft: alle verplaatsingen binnen Gorinchem die voldoen aan dat criterium. Gorinchem heeft alle potentie in zich om het fietsgebruik verder te bevorderen. We streven hiernaar omdat we:

    • door meer te fietsen beweging en gezond gedrag van onze inwoners bevorderen;
    • door het aandeel intern autoverkeer te verlagen -door fietsen te ondersteunen en zonder autogebruik direct te ontmoedigen- bijdragen aan een grotere leefbaarheid in de wijken en ruimte voor levendigheid in de binnenstad;
    • door minder korte autoritten de lokale parkeerdruk afremmen en de locatiebereikbaarheid van voorzieningen niet verder dan nodig onder druk zetten;
    • door minder korte autoritten ruimte maken voor externe bereikbaarheid;
    • door meer te fietsen het ruimtegebruik en de ruimtedruk door verkeer en vervoer tot een minimum beperken;
    • door meer te fietsen, verantwoordelijkheid nemen voor het beperken van de milieuhinder van verkeer, zoals de uitstoot van schadelijke stoffen en geluidhinder.

    Veiligheid vergroten: landelijke doelstellingen ondersteunen
    Als wegbeheerder hebben we de belangrijke taak om onze wegen veilig te maken. Dat
    vraagt om permanente aandacht voor fietsers als kwetsbare verkeersdeelnemers. Succes bereik je niet met niets. De beweging ‘maak van 0 een punt’, waar ook de Provincie Zuid-Holland onderdeel van uit maakt, streeft naar nul slachtoffers in het verkeer. Als Gorinchem scharen we ons volledig achter de ambitie en het gedachtegoed van de beweging: met elkaar (scholen, organisaties, bedrijven, buurten, individuele weggebruikers en overheden) werken aan nog minder verkeersongevallen.

    Veilig gedrag hebben we als overheid echter maar deels in de hand. Daarom ondersteunen we als het gaat om doelstellingen vooral landelijke afspraken: maximaal 500 verkeersdoden per jaar in 2020. Die ambitie vraagt landelijk om een daling van 50% minder ongevallen ten opzichte van 2002. Voor Gorinchem sluit dat aan bij de normen van de Fietsersbond. Concreet  vertaalt zich dat in 40 slachtoffers per 100 miljoen fietskilometers in 2002, naar 18 slachtoffers per 100 miljoen fietskilometers in 2020.

    Als gemeente nemen we onze verantwoordelijkheid om:

    • ongevallenconcentraties te voorkomen en fysieke knelpunten aan te pakken;
    • kwetsbare verkeersdeelnemers –zoals jongeren en ouderen- te ondersteunen waar het gaat om veilig en defensief weggedrag.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsplan Gorinchem beleidsdeel

Scroll naar boven