Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietspromotie is zelden op MBO-ers gericht

Fietspromotie is zelden op MBO-ers gericht

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-09-2017

Onder MBO-ers, met name met een migratieachtergrond, is fietsen niet populair. Fietsen is ouderwets, duurt langer en je haar raakt in de war.


De gemeente Utrecht organiseerde daarom onlangs een Challenge om meer inzicht te krijgen in wat MBO-ers aanspreekt en hoe zij zelf denken dat het fietsgebruik is te bevorderen.

Ouderwets
Uit de 91 inzendingen kwam onder meer naar voren dat (sommige) MBO-ers vinden dat fietsen ouderwets is, langer duurt en afhankelijk is van het weer. Verder brengt het je haar door de war, laat je zweten in de zomer en is niet lui (en luiheid is cool). En fietsen hebben niet de ‘exclusiviteit’ die auto’s en scooter wel hebben, want daarvoor moet je een rijbewijs hebben. En bovendien is het OV gratis.

Maar het juryrapport filterde ook een aantal aanknopingspunten voor beleid uit de inzendingen.

Ali B
Bijvoorbeeld de suggestie om een aansprekend icoon in zetten bij fietspromotie, zoals bijvoorbeeld Ali B of een bekende voetballer. Ook zijn MBO-ers waarschijnlijk goed te bereiken via toonaangevende vloggers.

Focus op subdoelgroepen is een andere aanbeveling, zoals studenten met weekend OV (voor hen is OV doordeweeks geen aantrekkelijk alternatief). Of kies voor jongedames die willen afvallen. En leerlingen in MBO klas 1 en 2 hebben nog geen gratis OV en vormen evenals toekomstige MBO-ers een kansrijke doelgroep.

IKEA-effect
Dit en andere suggesties brachten de jury tot een aantal praktische tips voor beleidsmakers die het fietsen door MBO-ers willen bevorderen. Begin met kleine stapjes en maak de drempel niet te groot. Neem eerst één school als pilot en segmenteer naar wijken met de meeste potentie. Lees ook eens wat reacties op het forum van marokko.nl. En maak gebruik van het IKEA-effect: als je zelf iets maakt of ergens aan bijdraagt waardeer je hoger.

Dat laatste slaat onder meer op de prijswinnaar van de Challenge: de Bike concept store. Het idee is om MBO-ers zelf op school een startup te laten beginnen voor reparatie van fietsen.

En als dat niet lukt? De leerlingen hadden nog meer ideëen. Stimuleer samenfietsen bijvoorbeeld met een app; maak poncho’s bedrukbaar (zoals ING pasjes) of laat MBO-ers hun eigen filmpjes opnemen en op YouTube zetten.

Relevantie

Scroll naar boven