Fietssnelweg of Doorfietsroute?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-09-2018
  • Startdatum:17-9-2018 00:00:00

In de volksmond heeft iedereen het over een fietssnelweg. Maar bij de beleidsmakers circuleren nog een aantal alternatieve benamingen. Groningen en Drenthe zijn het eens geworden over weer een nieuwe naam: Doorfietsroute. Ze volgen daarin de provincie Utrecht die de term al wat langer hanteert.


Fietsroutes Plus heten de ‘fietssnelwegen’ eerst in Groningen. Ook de term ‘slimme routes’ kon je in Groningen horen. Niet dat daar helemaal hetzelfde mee werd bedoeld, maar ze werden wel vaak over één kam geschoren.

Landelijk heeft men het meestal over fietssnelwegen (goed voor circa 93.000 hits in Google). Maar omdat de term ‘snelweg’ toch een negatieve associatie oproept met de autosnelweg, draaiden beleidsmakers het liever om: snelfietsroute (72.000 hits). Dat klinkt al iets vriendelijker.
Taalpuristen maakten er vervolgens ‘snelle fietsroutes’ van (43.000 hits), een term die onder meer ingang vond bij de Tour de Force. Later besloot men daar dergelijke termen maar helemaal te vermijden en nu spreekt men over ‘drukke regionale routes’. En in Vlaanderen raakte de term fiets-o-strade ingeburgerd (20.000 hits), hoewel ‘fietssnelweg’ daar ook veel wordt gebruikt.

Groningen en Drenthe gaan nu in navolging van Utrecht dus de term Doorfietsroute gebruiken (4600 hits). De onlangs in gebruik genomen fietsroute tussen Ten Boer en de Steentilbrug in de stad wordt als eerste omgedoopt tot ‘doorfietsroute’. ‘Het is een fietspad met weinig of geen verkeerslichten en waar je zoveel mogelijk voorrang hebt op kruispunten. Je kunt ze herkennen aan de speciale borden langs het fietspad en afbeeldingen op het wegdek. De paden zijn breed en comfortabel, worden goed onderhouden en in de winter zijn ze als eerste sneeuw- en ijsvrij’, zo definieert men het begrip. In totaal gaat het netwerk van doorfietsroutes uit zo’n vijftien routes bestaan.

Utrecht hanteert de term al een jaar of wat, maar de definitie wijkt wel wat af van die van Groningen: ‘Dit zijn minder drukke routes door woonbuurten die vaak bijna naast een drukkere doorgaande route ligt. Op een doorfietsroute komt u minder auto’s en verkeerslichten tegen dan op de hoofdfietsroutes.’

Eigenlijk een slimme route dus…

[Foto: Provincie Groningen]

 

Relevantie

Scroll naar boven