Samenvatting
Fietssnelwegen en snelfietsroutes komen steeds vaker in het nieuws. Door heel
Nederland en zelfs daarbuiten worden de routes aangelegd. In Zeeland is er de
ambitie om een fietssnelweg aan te leggen. Voordeel en niet onbelangrijk is dat het
ministerie van Verkeer en Waterstaat graag wil zien dat snelfietsroutes worden
aangelegd. Daartoe heeft zij een uitvraag uitgeschreven aan provincies en
stadsregio’s, waarin tien projecten een subsidie van €15 miljoen verdelen.
Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft de uitvraag doorgespeeld gekregen van
provincie Zeeland.
Het onderzoek is op deze uitvraag gericht en het doel is dan ook om een
verkeerskundige onderbouwing te geven dat als basis kan dienen voor de uitvraag.
Om tot dit doel te komen zijn woon-werkrelaties in Zeeland in kaart gebracht en
daaruit is de meest kansrijke verbinding geselecteerd. Vervolgens is voor deze
verbinding een route bepaald. De benodigde maatregelen voor deze route zijn in
kaart gebracht.
Een fietssnelweg in Zeeland is moeilijk te realiseren. Dit komt door de barrières die
overwonnen moeten worden. Een hoogwaardige snelfietsroute is daarentegen wel
te realiseren. Met deze hoogwaardige snelfietsroute zal de fietser mogelijk last
hebben van enkele barrières. Desondanks is de realiseerbaarheid vele malen hoger.
De meeste potentie voor een hoogwaardige snelfietsroute is te vinden in de
verbinding Vlissingen – Middelburg. Tussen de twee steden zijn echter al enkele
uitstekende verbindingen en is er geen sprake van een bereikbaarheidsprobleem.
De meest kansrijke verbinding voor de uitvraag is Vlissingen Oost – Goes, het
Raaspad. Met de fietsroute, die via Heinkenszand loopt, wordt een alternatief
geboden voor de bereikbaarheidsproblemen op de N62. Daarnaast krijgt het
gebiedsprofiel Zeehavens en Industrie, door het Raaspad, een impuls voor het
fietsgebruik en kan er door het Nationaal Landschap ‘De Zak van Zuid-Beveland’
gefietst worden. Door middel van windschermen, regenschermen, serviceposten en
dynamische verlichting wordt de route nog aantrekkelijker.
Onderzoek naar de werkelijke potentie van de verbinding is wenselijk. Hiermee
wordt duidelijk wat het daadwerkelijk te verwachtte gebruik is. Daarnaast is
onderzoek nodig om de mogelijkheden van een snelfietsroute in de Kanaalzone van
Terneuzen naar Gent te inventariseren.