De FietsDock is een systeem dat veel fietsers op een beperkte ruimte weet te bergen.
Na een paar jaar ontwikkelen en een startsubsidie van De Verkeersonderneming is ondernemer Robert Pieters nu zover dat een eerste pilot met de Fietsdock werkelijkheid is.
Pieters is de man achter fietsengroothandel Bikes2Go die die onder meer de OV-Fietsen levert aan NS.
Bij de Fietsdock opent de gebruiker de kluisdeur met een app of een pasje. Hij plaatst zijn fiets en eventueel wat spullen zoals regenkleding in de kluis. Na sluiting van de deur wordt de fiets via een liftsysteem opgeborgen in een soort magazijnrek dat aan de buitenkant is afgewerkt met een houten beplating en een golfdak. Dat duurt niet langer dan 20 seconden. Parkeren kost €1,85 voor de eerst 9 uur, en daarna 15 cent per uur. In Rotterdam is plaats voor 55 fietsen, maar dat kunnen er eventueel veel meer zijn, aldus de leverancier.
Per fietsplek bedragen de kosten (vanaf) €1250,-. Pieters ziet meer toepassingsmogelijkheden. Zo denkt hij bijvoorbeeld aan een ondergrondse variant en op het water drijvende stallingen.