Fietsverhuur is big business

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-01-2008

Steeds meer steden introduceren fietsverhuursystemen. Inmiddels&gaat het om een markt waar honderden miljoenen euro's omgaan. Of dollars. Want San Francisco sloot onlangs een €200 miljoen dollar contract af met een firma in buitenreclame om ook daar een dergelijk systeem op poten te zetten.


Na de inmiddels bekende voorbeelden als Lyon, Berlijn en Parijs overwegen tal van steden wereldwijd fietsverhuursystemen te gaan inzetten. Volgen het tijdschrift Bike Europe hebben ook steden als Londen, Geneve, Rome, Chicago, Moskou, Washington, Beijing en Sidney plannen om de e-bikes in te zetten.
Er gaan inmiddels enorm bedragen om in deze snel groeiende bedrijfstak. In Parijs bijvoorbeeld kreeg het buitenreclamebedrijf JCDecaux het recht om 1628 billboards neer te zetten en te exploiteren, in ruil voor de Vélib deal. Het bedrijf verwacht er de komende tien jaar €600 miljoen aan reclame weg te zetten. Daar staat tegenover dat JCDecaux 350 man heeft ingehuurd om het systeem gaande te houden. 50 daarvan doen niets anders dan de fietsen naar de juiste fietsstations transporteren. De jaarkosten per fiets worden begroot op €2500,-. Ook banken en private equity firma's raken steeds meer geïnteresseerd in het fenomeen.

Relevantie

Scroll naar boven