Op 23 januari 2012 heeft de Enschedese gemeenteraad deze Fietsvisie vastgesteld. Enschede kiest voor duurzame mobiliteit. Uit de mobiliteitsvisie en het verkeersveiligheidsplan volgen 4 hoofddoelen:
- Verbeteren van de externe bereikbaarheid van Enschede-Centrum, Enschede-West en de Innovatiedriehoek.
- Verbeteren van de interne bereikbaarheid door een modal shift naar duurzame vervoerswijzen.
- Bijdragen aan een aantrekkelijke binnenstad.
- Verbeteren van de verkeersveiligheid.
Om deze doelen te kunnen bereiken speelt naast de auto en het openbaar vervoer de fiets een belangrijke rol. Het belang van de fiets voor een duurzame stedelijke mobiliteit maakt een specifieke fietsvisie meer dan wenselijk.
Voor verplaatsingen binnen de stad (tot 7,5 kilometer) is de fiets in veel gevallen een zeer geschikt vervoermiddel. Bovendien is de fiets een duurzame en gezonde manier van verplaatsen die in tegenstelling tot de auto de leefbaarheid in de stad niet aantast. Het fietsgebruik in Enschede blijkt in de afgelopen 5 jaar echter te zijn afgenomen. De behoefte aan een heldere visie op de fiets in het Enschede van nu en een daarbij behorend samenhangend maatregelenpakket is daarmee alleen maar toegenomen.
De gemeenteraad heeft dit ook onderkend en daarom vooruitlopend op het gereed komen van dit document al een aanzienlijk deel van de beschikbare middelen van het mobiliteitsplan gereserveerd voor fietsprojecten. Er is reeds €9 miljoen gereserveerd voor rechtstreekse investeringen in het fietsklimaat in Enschede.
Bovenstaande punten vormen de aanleiding van het document wat nu voor u ligt. In dit stuk wordt de visie op het fietsen in Enschede voor de periode 2012 tot en met 2020 vastgelegd. Onderdeel hiervan is een samenhangend maatregelenpakket dat binnen de beperkingen van de beschikbare middelen bijdraagt aan het bereiken van de gestelde doelen. Deze visie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de klankbordgroep Fietsvisie waarin de volgende partijen waren vertegenwoordigd: Afdeling Enschede van de Fietsersbond, Stedelijke OuderVerkeersRaad, Regio Twente, Universiteit Twente (vakgroep verkeer & vervoer) en Politie Twente.
Voor het opstellen van deze visie zijn veel data verzameld. Daarnaast zijn diverse details ook verder uitgewerkt dan in dit document wordt weergegeven. Alle gegevens en uitgebreidere achtergrondinformatie is te vinden in het Onderzoeksrapport Fietsvisie 2012-2020.