De geschatte aanlegkosten van de brug zijn 300 miljoen euro, waarvan de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio allebei de helft betalen. Vorig jaar was er nog sprake van een
tekort op de begroting van 125 miljoen euro, maar beide partijen hebben nu extra geld gereserveerd om de fietsbrug over het IJ te realiseren. De gemeente Amsterdam reserveert daarnaast geld voor de aanleg van veilige routes van en naar de brug. De Oostbrug sluit aan de centrumkant van het IJ straks aan op de binnenring, een snelle fietsverbinding rond het centrum van Amsterdam.
Beeld: artist impression van de Oostbrug (bron: gemeente Amsterdam)
Wethouder Melanie van der Horst licht het belang van de Oostbrug voor de stad toe: “Er worden ontzettend veel woningen en werkplekken gebouwd in de hele regio. Het aantal mensen dat het IJ wil oversteken neemt daarom toe. De ponten kunnen dat niet aan. We verwachten dat elke dag tussen de 20.000 en 25.000 mensen de brug gaan gebruiken.”
De komende jaren werken de gemeente en de Vervoerregio de plannen verder uit met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer. De bouw van de brug kan dan mogelijk in 2031 starten.
Meer informatie over de Oostbrug is
hier te vinden.
Bron: Gemeente Amsterdam