Financiering nieuwe snelfietsroutes nog niet rond

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-09-2013

Het Rijk is bereid een steentje bij te dragen aan de aanleg van nieuwe snelfietsroutes, maar hoeveel en wanneer precies is op dit moment nog niet duidelijk. Dat bleek bij de presentatie van de nota 'Een toekomstagenda voor snelfietsroutes'. Daarin stelt de Fietsersbond samen met enkele regio's en provincies voor het aantal snelfietsroutes fors uit te breiden.


In totaal wil men tot 2025 in de belangrijkste stedelijke regio's 675 kilometer aan nieuwe snelfietsroutes ontwikkelen. Daarvoor zou zo'n 700 miljoen op tafel moeten komen.

De provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland, Bestuursregio Utrecht, de Stadsregio Arnhem-Nijmegen en Stadsgewest Haaglanden verklaren in de Toekomstagenda een kwart tot een derde van de 675 kilometer te willen realiseren.

'Financiering kan bij voorkeur gezamenlijk plaatsvinden door Rijk en decentrale overheden, bijvoorbeeld in het kader van Beter Benutten', zo stelt de nota verder.

Minister Schultz wilde daar bij het in ontvangst nemen van de nota nog niet op vooruit lopen. 'Nadat het Rijk eerder €21 miljoen uittrok voor de aanleg van 25 fietsroutes, staat er nu niet opnieuw een zak geld klaar.' Maar ze sloot niet uit dat snelfietsroutes een plaats krijgen in het nieuwe programma Beter Benutten dat volgend jaar vorm moet krijgen en waarvoor op voorhand €300 miljoen is uitgetrokken. 'Maar ook het stimuleren van de e-fiets met bijvoorbeeld spaarprogramma's kan daarin terugkomen, aldus de minister.

Een andere potentiële financieringsbron biedt mogelijk het nieuwe MIRT. Dit fonds is van oudsher gericht op investeringen in hoofdinfrastructuur, maar het accent komt aldus Schultz meer te liggen op gebiedsontwikkeling en dat biedt kansen voor de fiets. 'Je kunt als regio dan bijvoorbeeld de voorkeur geven aan investeren in een fietsroute boven investeren ov', gaf ze als voorbeeld aan.

Verder verwees Schultz naar de werkgevers en brancheorganisatie die onlangs in een Green Deal hebben toegezegd zich te zullen inzetten om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer met 5 procent te doen toenemen.

De suggestie van de opstellers van de nota om snelfietsroutes onder te brengen bij Rijkswaterstaat werd door de minister direct van tafel geveegd. In een tijd waarin we de omvang van deze rijksdiensten terug willen brengen, zit dat er niet in, aldus Schultz.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Financiering nieuwe snelfietsroutes nog niet rond

Scroll naar boven